Hallo
Jeg fikk litt blod på tann når jeg leste et av de siste nyhetsbrevene fra 0-6. Dere skal tydeligvis ta opp tema yrkesstolthet og skrive om tittel til assistenter. Jeg synes dette er en viktig sak. Assistenter er ikke en veldig snill tittel på en ENORMT stor gruppe som gjør en ENORMT viktig jobb. Pedagogisk medarbeider er en mulig og viktig endring. For meg betyr assistent mer en person som dilter litt etter og gjør som hun eller han får beskjed om. De pedagogiske medarbeiderne jeg jobber med er med i planlegging og gjennomføring av det meste og er så langt unna en assistent (slik jeg tolket ordet) man kan komme. Gi barnehagefolkene et løft er min oppfordring og forandring av yrkestittel er en VELDIG god start. Jeg hører gjerne på dine (Annlaugs) innspill om dette.
Hei Silje!
Jeg er veldig enig med deg. Dyktige ”assistenter” er så langt fra passivt deltakende som en kan komme. De har stort ansvar og store muligheter til å påvirke på det meste som skjer i barnehagen, noe de også gjør. Jeg tenker at yrkestittelen bør avspeile dette. Hvorvidt ”pedagogisk medarbeider” er den beste tittelen, kan ikke jeg fastslå, det får være opp til andre å bedømme. Men at tittelen burde si noe om det denne gruppen faktisk gjør mener jeg er viktig. Jeg tror at en mer ”presis” yrkestittel kan bidra til å heve respekten utenfra, signalisere forpliktelse og seriøsitet samt øke yrkesstoltheten innad i gruppen.
Innspill fra andre?
Annlaug