Jeg har tatt over som styrer i en 3 avdelings barnehage for litt siden og jeg jobber i dag med årsplan og virksomhetsplan. Jeg er nylig ferdig utdannet førskolelærer og har ikke mye erfaring med å skrive slikt. Jeg har derfor sett litt på hva som har vært skrevet i min barnehage fra tidligere styrere og jeg er litt usikker på viktigheten av å forfatte lange planer med visjoner og faglige mål knyttet opp mot rammeplan osv. Dette er vel ikke daglig lesing for foreldre og jeg tenker da: Hvem er alle disse planene for?
Finnes det noen minstekrav til slikt? Må man ha en årsplan? Trenger man en årsplan? Jeg tar gjerne imot innspill fra andre. Ser dere har en mal på deres forum som ikke er så lang.
Håper dere kan gi meg en tilbakemelding.
Laila
Hei, Laila! Denne gangen gjør jeg det enkelt for meg selv ved å klippe og lime inn deler av Rammeplanen som omtaler årsplanen. Her skulle det være svar på alle dine spørsmål. I tillegg oppfordres medlemmene til å komme med sine erfaringer rundt betydningen av årsplanen. Lykke til videre!
Annlaug
Fra Rammeplanen, kapittel 4: *Planlegging, dokumentasjon og vurdering*
”Alle barnehager skal utarbeide en årsplan. Den enkelte barnehage avgjør i hvilken grad det i tillegg bør utformes planer for kortere perioder. Barnehagen kan også ha behov for en langtidsplan for å sikre progresjon og sammenheng i barns læring og opplevelser gjennom hele barnehageoppholdet. Også organisasjonsutvikling og kompetanseutvikling for personalet må ses i et lengre perspektiv. Barnehagens planer bør ses i sammenheng med kommunal planlegging av barnehagesektoren og av barns oppvekstmiljø.
Årsplanen har flere funksjoner:
• arbeidsredskap for barnehagens personale for å styre virksomheten i en bevisst og uttalt retning
• utgangspunkt for foreldrenes mulighet til å kunne påvirke innholdet i barnehagen
• grunnlag for kommunens tilsyn med barnehagen