fredag, januar 22, 2010 at 10:43AM
www.0-6.no

?Spørsmål

Hei og hjertelig takk for hjelpen,

Jeg går rett på spørsmålet: hva gjør jeg med barn som viser stor grad av frustrasjon og sinne i barnehagen? Har du noen råd, tips?

N., førskolelærer på en ”storbarnsavdeling”

!Svar

Hei, N!

Jeg skulle gjerne visst litt mer om dette eller disse barna… alder, kjønn og egenskaper for øvrig. I og med at jeg ikke gjør det, blir dette temmelig generelt. Som jeg har sagt opptil flere ganger før; systematisk observasjon er nøkkelen til å få et klart bilde av det som skjer rundt oss. Ofte, når barns atferd er utfordrende, får vi følelsen av at barnet er sånn hele tiden (eller i hvert fall store deler av tiden). Det medfører sjelden riktighet. Gjennom systematisk observasjon kan vi få oss noen overraskelser. Vi kan få øye på situasjoner hvor barnet fungerer veldig godt og vi kan få informasjon om hva som trigger den problematiske atferden. Denne nye innsikten er nyttig. Vi kan sørge for at barnet får mer av de gode situasjonene og vi kan legge til rette for færre ”triggere” i miljøet rundt barnet. Så; tips 1: Observer!

Videre: uansett hvilke følelsesuttrykk barn kommer med trenger de bekreftelse og anerkjennelse. ”Nå ser jeg at du er skikkelig sint, lei deg, glad o.s.v. Det kan jeg godt forstå fordi…” Gjennom bekreftelsen lærer barnet seg selv og sitt eget følelsesliv å kjenne og de får ord til å beskrive følelsene sine. De lærer også at følelser er ok. Dette betyr ikke at barn skal få rasere avdelingen, slå andre barn eller hyle og skrike uten at vi gjør noe. De må dessverre lære seg å ta hensyn til andre. Destruktiv atferd for barnet selv eller for miljøet er ødeleggende for begge parter. Små barn stoppes fysisk og tas ut av situasjonen. Større barn må også stoppes, men dem kan man prate med og inngå avtaler. Viktig: Gjør det i enerom!

Av erfaring vet jeg at i enkelte tilfeller er dette en jobb som foregår kontinuerlig og gjennom hele barnehagealderen. Det er ikke alltid sikkert at vi ”kommer i mål”. Likevel må det gjøres og følges opp.

Helt til slutt: Det ligger mye kraft og sterk vilje i et temperamentsfullt barn. Denne energien er positiv og kan føre dette lille mennesket langt. Så; pust dypt og ha på netthinna: ”Lurer på hva du ender opp med å gjøre i livet?”. Lykke til!

Annlaug

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.