Hva gjør man i sprengkulda?
Går man ut eller blir man inne. Noen barn har masse varme klær med seg, og andre har det ikke. Men hva gjør man? Jeg har kolleger som sier det finnes en maks grense for kuldegrader på - 10 grader. Jeg kan ikke forstå at dette er riktig: Det kjennes jo mye kaldere langs sjøen når det er 10 enn lenger inn i landet.
Jeg trenger tips til:
Hvordan å få med seg barn ut (når foreldrene ikke vil)
Hvordan å få med seg ansatte ut (når de ikke vil)
Takk
Hilsen
Dag
Hei Dag!
Ja, nå er det kaldt! Og ikke bare på Østlandet eller i Nord- Norge. Selv bor jeg i Stavanger og det er bikkjekaldt her også. Jeg har alltid fått høre at minus 10 grader hos oss tilsvarer mye kaldere temperaturer på Østlandet da lufta her er så fuktig. Fra min tid i Oslo husker jeg at vi hadde en grense på minus ti, men det var nok på grunn av forurensing.
Hva med å kontakte den lokale helsetjenesten der du bor og spørre dem? De burde ha kunnskap nok til å gi barnehagene noen anbefalinger. Uansett tenker jeg at vi må bruke hodet. Barna må ikke fryse, så når vi går ut må vi sørge for at de er aktive og antakelig er det lurt å korte ned på uteperiodene. De minste klarer jo ofte ikke å bevege seg stort når de får på seg alle lag med klær; dette må også tas i betraktning.
Snart er det sommer med blomsterplukking, fuglesang, skrubbsår og fregner!
Barn er sjelden vanskelige å få med seg ut, men om foreldrene nekter dette, da blir det viktig å ha gode argumenter som baserer seg på kunnskap fra fagfolk, samt gi god informasjon om hva en gjør og hvordan barna blir ivaretatt. Om foreldrene fremdeles sier nei, hadde nok jeg vært fristet til å be dem holde barnet hjemme. Mulig det er litt drøyt?
Personalet har en jobb å gjøre. I den jobben hører det med å være ute i all slags vær. Dette er, slik jeg ser det, ikke et diskusjonstema. Hadde jeg kommet opp i en slik situasjon, ville jeg vært kompromissløs. Ikke bare har de plikt til å gå ut, de har også plikt til å gjøre det med et smil og sørge for at det blir hyggelig for alle andre. Hvis ikke de kan være med på dette, gjør de ikke jobben sin. Da bør de kanskje få seg en annen jobb?
Lykke til videre i kulda!
Annlaug