Jeg lurer på om du kan si noen ord om hva du synes om at barn har det så travelt. Det er så mange barn som skal så mye etter barnehagen at jeg er redd de blir slitne og får prestasjonsangst. Det er dans og musikk og turn. Er det bra for barn?
Da jeg var liten lekte vi etter barnehagen. Vi var med hverandre hjem. Jeg har inntrykk av at barn i deg ikke har tid til det, at det er så mye å gjøre at de stresser hjem fra barnehagen for å rekke det de skal. Er det lurt? Jeg har vanskelig for å skjule min skepsis. På den andre siden er det jo flott å få utviklet ev talenter, og om det er dans eller felespill er det jo flott.
Hilsen en litt bekymret ped leder
Jeg tenker både ”ja” og ”nei” her. Jeg har ofte observert småbarn og blitt imponert over den energien de har og hvordan de kan holde det gående i time etter time uten pauser – vel og merke: når det de driver med er lystbetont! Og det er vel egentlig mitt svar. Så lenge barna har lyst selv og liker det de holder på med, er det positivt at de er aktive. Men: det betyr ikke at voksenstyrte aktiviteter alltid er det beste valget. Jeg har en følelse av at foreldre i dag opplever et press om å være vellykket på så mange områder. Et område dreier seg om å sørge for at barna er med i ulike fritidstilbud fra de er veldig små. Dette kan være vel og bra, men det kan også bli for mye. Og: det kan godt hende barnet hadde vært like fornøyd med mer tid til frilek med venner slik du beskriver fra din barndom.
Små barn trenger voksne rundt seg som virkelig ser. Foreldre og barnehageansatte deler på dette ansvaret. Hvorvidt barnet er stresset eller opplever glede og mestring skulle ikke være så vanskelig å avdekke. Dessverre og heldigvis: Barnehagens ansvar er primært det som foregår i barnehagen. Vi skal vise respekt for hvordan ulike familier lever, men dersom vi får inntrykk av at barn er stresset eller konstant trøtte, tar vi selvsagt dette opp med foreldrene. I tillegg bør vi benytte de anledningene vi har til å fokusere på hva en god barndom bør inneholde. Dette kan gjøres på foreldremøter, i foreldresamtaler og i den daglige kontakten vi har med foreldrene. Rammeplanen er tydelig på barnehagens viktige rolle i forhold til å gi foreldre veiledning og støtte i oppdragergjerningen. Ditt tema er viktig og absolutt noe foreldre vil ha nytte av å reflektere over, tenker jeg. Så: bring gjerne dette og andre temaer opp når dere har anledning!
Lykke til videre!
Annlaug