Tilsidesatt på jobb!
torsdag, februar 4, 2010 at 8:57PM
www.0-6.no in Problem med ledelsen

?Spørsmål

Eg har jobba i ein barnehage i mange år. Dei siste 8 år som barne- og ungdomsarbeidar, men det siste 1/2 året har dei ansatt fleire pedagogar. Nå er det 2 pedagogar og to assistentar på same base og pedagogane har overtatt samlinger og nesten all annet. Me er gode til å ta rydding, gjere klar til samling osv. Før fekk eg vere med i portofoliearbeid og anna evaluering av arbeid.

Hva er vitsen med å utdanne seg når det føles som at eg blir skvise ut? Kan du sei korleis det jobbes i andre barnehager der det er barne- og ungdomsarbeidare?

Brit

!Svar

Hei, Brit!

Jeg forstår godt frustrasjonen din og jeg føler med deg. Det er ikke godt å gå på jobb når en føler at en ikke får brukt seg selv og egne evner. Mitt inntrykk er at de fleste barnehager tar i bruk alt de har av menneskelig materiell og sørger for opplæring, veiledning og utvikling hos den enkelte. Det vil selvsagt alltid være en forskjell i arbeidsoppgaver mellom utdannede førskolelærere og annet personale. Det skal det også være. Førskolelærerne har en lang og grundig utdanning som gjør at de har mer kunnskap og dermed også et større ansvar. Dessverre for deg; det blir opp til den enkelte pedagog å avgjøre hvem som skal gjøre hva på avdelingen.

Jeg tror ikke at fordelingen du beskriver er den vanligste rundt om i norske barnehager. Mitt inntrykk er at de fleste avdelinger/barnehager har en temmelig ”flat” struktur hvor hele personalet trekkes inn i de fleste oppgaver. Dette har jeg ingen tall på, men kanskje andre kan komme med sine historier rundt dette?

Hvis du ønsker et råd, vil jeg si: Ta dette opp med de to pedagogiske lederne. Si det samme til dem som du har sagt til meg. Fortell om frustrasjonen din og be om å bli trukket inn i flere oppgaver. Jeg hadde utelukkende sett på et slikt innspill som positivt da det viser at du er en engasjert person som ønsker å stå på og utvikle deg. Lykke til!

Annlaug

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.