Jeg har en gutt i barnehagen på ca 5 år. Han er en helt vanlig gutt på alle måter. Sosial, motorisk og flink, men han kan ikke tegne. Virkelig ikke i det hele tatt. Han tegner kruseduller og han har blitt så stor at det er tydelig at det går inn på ham. Han har fortalt meg at han ikke klarer å tegne og at han derfor ikke vil tegne.
Har du noen råd?
Siri
Dette har jeg lite eksakt kunnskap om, så nå får jeg tenke litt høyt. Egentlig så kjenner jeg meg litt igjen i denne gutten. Ikke direkte i forhold til tegning, men… Gjennom hele barne- og ungdomsskolen skulket jeg hver gang det var idrettsdag. Jeg tror faktisk ikke jeg har deltatt på en eneste en. Enten lot jeg som jeg var syk, eller så ble jeg syk. Hvorfor? Fordi jeg følte jeg ikke var like flink som de andre. Jeg fikk det ikke til. Dermed valgte jeg å utebli, noe jeg klarte med stort hell.
Det er trist å høre om et førskolebarn som allerede har en sterk opplevelse av å ikke lykkes. Hvordan og hvorfor dette har skjedd kan jeg bare spekulere i. Men: heldigvis er gutten så verbal og i kontakt med seg selv at han har fortalt litt om hvor skoen trykker. Han synes ikke han er ”flink” nok. Han sammenlikner seg med andre og liker ikke det han ser. Jeg skjønner godt at han vegrer seg!
Kanskje er det en ide å legge til rette for tegning når han ikke er sammen med andre barn.
Går det an å organisere så han kan få ”tegnestunder” – alene sammen med en voksen og masse ark, fargestifter eller maling? Trygghet, trygghet, trygghet er det primære her. Det blir viktig å luke vekk alt som kan bidra til hans egen selvkritikk, forsikre ham om at det han gjør er bra nok og tegne sammen med ham uten press (evt. ”lære” ham å tegne).
I linken under finner du noen råd gitt til foreldre med barn som ikke tegner. Kanskje kan de være til litt hjelp for dere. Lykke til!
Annlaug