Vi fikk en sprø tanke om en tur til Praha med alle førskolebarna. Vi har hatt et stort prosjekt om dukketeater og en av de ansatte er tsjekkisk. Vi har enda ikke luftet dette for foreldrene, og jeg er litt usikker på om det er for sprøtt til å foreslå. Økonomisk sett er det ikke problematisk. Vi er en barnehage med forholdsvis god råd, men jeg har rett og slett aldri hørt om en barnehage som har dratt på "klassetur" før.
Hva tror du?
G M
Hei og … wow!
Så gøy å lese om ”sprø” ideer! Min innstilling generelt er litt sånn: ingen ting er umulig! Om man virkelig VIL noe, så får man det til. Når det er sagt, ser jeg for meg drøssevis av ”skjær i sjøen” her. ”Klasseturer” med barnehagebarn har jeg riktignok erfaring med, men ikke til utlandet.
I den barnehagen min eldste sønn gikk, dro de på hyttetur èn uke hvert eneste år. 22 barn i alderen 2 til 7 år og 4 voksne. Det var utelukkende en positiv opplevelse - for barn og foreldre (og jeg tror for personalet). Ungene kom hjem og hadde vokst på alle måter. Personalet ga uttrykk for verdien av å lære barna bedre å kjenne. Vi foreldre fikk en uke ”barnefri” i visshet om at ungene hadde det godt.
Selv har jeg reist på en ukes hyttetur med de eldste barna fra 2 avdelinger og anbefaler det varmt. Men: mine erfaringer dreier seg om å reise korte avstander. OM noe hadde skjedd et av barna, kunne foreldrene hente dem eller en i personalet kunne kjørt barnet hjem.
Å reise til utlandet åpner for mange flere utfordringer og spørsmål som en må ta stilling til. Hva gjør vi hvis…? Jeg vil tro at hindringene er mange og hvem vet; kanskje finnes det til og med regelverk som kan stoppe drømmen?
Uansett: skjønner godt at dere har lyst og det hadde vært fantastikk om det lot seg gjøre! Kanskje noen av leserne har erfaringer rundt dette?
Lykke til!
Annlaug