Innesluttet

?Spørsmål
Hallo.
Vi har en gutt hos oss som skal begynne på skolen til høsten. Det siste halvåret har han blitt veldig innesluttet. Han leker nesten ikke og virker uinteressert i venner. Foreldrene sier det samme har skjedd hjemme og min første tanke var at han har opplevd noe som er sterkt og ikke er bra. Men ettersom foreldrene hans heller ikke ser ut til å vite hva dette kommer av, lurer jeg på om du kan ha noen løse eller faste ideer!
Hilsen
Pernille
!Svar
Hei Pernille!
Dessverre; de færreste av oss er tankelesere, men av og til hadde det virkelig vært til hjelp. Du sier ikke hvordan denne gutten var tidligere, men jeg går ut fra at endringen du beskriver er temmelig markant.
Ikke er vi tankelesere og vi kan heller ikke ”tvinge” andre mennesker til å fortelle hva som eventuelt plager dem. Verken barn eller voksne.
Så: hva gjør man?
Dette blir en veldig ”løs” idé fra min side:
For mange år siden skrev Eli Åm boka: ”Lek i barnehagen - den voksnes rolle”. Her hevder hun bl.a. at når voksne deltar i lek med barn (NB! på barnas premisser), så fører det til større tillit, et nærere forhold og at barna ser ut til å åpne seg/dele mer med de/den voksne.
Dere har ikke lang tid igjen før skolestart, men jeg foreslår at dere bruker denne tiden godt. Om gutten ser ut til å ha en ”foretrukket” voksen på avdelingen, så bruk henne/ham! Hvis ikke, gi oppgaven til en fast person. Organiser slik at denne personen kan benytte enhver anledning til å leke med gutten og være åpen for samtale rundt det som eventuelt kommer fra ham. Er dere heldige, får dere øye på hva endringene skyldes. Om ikke det skjer, har dere i hvert fall gitt gutten en god avslutningsperiode med tett oppfølging og positive leke - opplevelser.
Lykke til!
Annlaug