Byråd får kritikk etter omstridt barnehagesalg
mandag, januar 26, 2015 at 11:45PM
www.0-6.no
Kilde: Aftenposten.no

Anniken Hauglie (H) forsøker å dytte ansvaret for den omstridte privatiseringen fra seg, mener Andreas Halse (Ap).

I forrige uke kvittet byrådet i Oslo seg med ti kommunale barnehager.

Bakgrunnen er at Frp, høsten 2012, fikk gjennomslag for et forsøksprosjekt med salg og konkurranseutsetting av barnehager som en del av budsjettforhandlingene med byrådspartiene Høyre, Venstre og KrF.

Barnehagebyråd Anniken Hauglie (H) forsvarer salget på en måte som får opposisjonen til å reagere.

«Jeg har valgt å bruke tiden på å forholde meg til at dette vedtaket ble fattet den gangen, og jeg har gjort mitt beste for å gjennomføre det på en god måte», svarer byråden på spørsmål om hun ville droppet forsøksprosjektet hvis hun hadde hatt muligheten til det.

«Rett og slett litt urimelig»

- Det er trist å se at dette nå faktisk gjennomføres, og det skinner ganske tydelig igjennom at byrådspartiene innerst inne ikke er noe særlig glad for dette. Jeg må likevel si at jeg blir litt oppgitt når byråden prøver å dytte fra seg ansvaret og sier hun bare gjør noe bystyret vil ha henne til å gjøre. Høyre sitter tross alt med 22 bystyrerepresentanter og er det store byrådspartiet, sier Andreas Halse (Ap), nestleder i bystyrets kultur- og utdanningskomité.

Det er åpenbart at en byråd skal gjennomføre bystyrets vedtak, mener Halse. Han reagerer likevel på det han mener er ansvarsfraskrivelse fra Hauglies side.

- Det er rett og slett litt urimelig når byråden fremstiller det som at hun bare er en nikkedukke. Hvis hun ikke vil ha denne politikken, er det jo et opplagt alternativ og det er å stemme imot.

Misliker kutt i antall ansatte

Halse har vært imot forsøksprosjektet fra starten av og mener det er uklokt å selge kommunale barnehager til private.

- Jeg synes jo det som skjer nå illustrerer mye av grunnlaget for skepsisen vår. Barna fortjener å ha både mange og kompetente ansatte, og det at man kutter i antall ansatte som skal ta vare på barna fordi man har lyst til å tjene penger, har vi ikke noe særlig sans for.

Tvunget igjennom av SV

Det var SV som våren 2013 tvang byrådet til å gjeninnføre en bemanningsnorm i Oslo kommunes barnehager. Punktet var ett av flere med SV-stempel i Munch/Tøyen-avtalen som byrådet forhandlet frem for å sikre flertall for Lambda.

Når byrådet nå selger ti kommunale barnehager, forsvinner også kravet om at det ikke skal være mer enn seks barn per voksne i disse barnehagene.

SVs gruppeleder Marianne Borgen mener det er urovekkende at byrådet ikke stiller samme krav om bemanning til de private som tar over etter 1. mars, men synes det er vanskelig å kalle det et brudd på Tøyen-avtalen.

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.