Planlegging...
torsdag, april 22, 2010 at 9:34AM
www.0-6.no in Planlegging

1972. Jeg var 15 år og hadde fått min første jobb. I barnehage. Stilling: Praktikant. Lønn: 350 kr i måneden. To avdelinger, en førskolelærer, en assistent og 4 praktikanter. Her skulle jeg være i et år og jeg gledet meg vanvittig. En ordentlig jobb!

Førskolelæreren og assistenten så jeg ikke mye til. De holdt til på kontoret gjennom dagen mens praktikantene drev barnehagen. Av og til sendte de en av oss ut for å handle for dem (privat). Vi bar oss skakke på tilbudsvarer fra ulike butikker i nærheten. For øvrig besto jobben min i å være sammen med barna. Ankomst, måltider, stell, omsorg, ut, ryddingog henting. Foreldrene møtte stort sett kun oss fire praktikanter.

I tillegg: Hver eneste ettermiddag vasket vi hele barnehagen før vi gikk hjem.

Planlegging? Fraværende. Opplegg? Intet. Det vil si; av og til kom ”tante Marianne” (alle ble omtalt som ”tanter”) inn for å ha ”samlingsstund”. Det var høytid. Hun gikk bort i bokhylla, plukket en bok på måfå og satte seg ned. Så leste hun. Det var dørgende stille. Store barneøyne fulgte hvert ord som kom fra leppene hennes. Åpne munner og dyp konsentrasjon.
Var vi riktig heldige, ble det en sang eller to før hun igjen trakk seg tilbake til kontoret.

Mye har skjedd i barnehagverdenen siden 1972. Lover og forskrifter styrer det vi driver med. Vi har fått en rammeplan som sier det meste om hvordan vi skal drive. Vi har fått krav om å utarbeide årsplaner, vi skal dokumentere og evaluere arbeidet vårt og vi må sågar ta både foreldre og barn med på råd gjennom året. Tante Mariannes barnehage ville ha blitt lagt ned i dag, kanskje ville hun til og med ha blitt anmeldt. Den type virksomhet holder ikke lenger mål.

Årsplan for hele barnehagen, månedsplan, ukesplan og plan for den enkelte dag og for hver avdeling. Fagområder. Temaer. Opplegg. Arbeidsfordeling. Smågrupper. Store grupper.
Utflukter. Opplevelser. Det enkelte barn. Barnegruppen. Foreldresamarbeid. Mål med begrunnelser. Dokumentasjon. Evaluering. Endring. Igjen og igjen kontinuerlig og hvert eneste år. Dette er dagens virkelighet. Det er komplekst, mangfoldig og krevende å drive en god barnehage. Det er ikke lenger nok å ha tunga rett i munnen og gode intensjoner. Vi trenger gode verktøy.

0- 6’ Avdelings-planlegger er ett slikt verktøy. Boka er først og fremst en fremmøteprotokoll,
men den inneholder også flere praktiske skjema for avdelingen og mye annet inspirerende
materiale. Ved å bestille den hos 0-6 er du med på å gjøre det mulig for oss å drive dette gratis forumet for barnehager.

Annlaug Madland Forord til 0-6' Avdelingsplanlegger

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.