Undersøkelsen er foretatt blant 1.400 foreldre og foresatte til barn i alderen null til seks år. Det er første gang at små barn får kartlagt sin mediebruk her til lands. Fire av ti barn under tre år har brukt ulike former for nettbrett og smarttelefoner, og til sammen har seks av ti barn fra null til seks år brukt trykkfølsom skjerm.
Det er oppsiktsvekkende at så mange små barn benytter nettbrett og smarttelefoner, i tillegg til datamaskiner. Vi kan nå med sikkerhet si at de er deltakere i det digitale samfunnet, sier prosjektleder Barbro Hardersen ved Senter for IKT i utdanningen til NTB.
At barn tar i bruk digitale verktøy i så ung alder gir mange spennende pedagogiske muligheter for barnehagene, mener Hardersen.
«barna bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek og kommunikasjon og innhenting av kunnskap» Rammeplanen 2006
Barnehageansvarlig Hege Valås i Utdanningsforbundet forklarer at gjennom rammeplanen er barnehagene forpliktet til å ta i bruk nye digitale verktøy. - Barnehager skal ikke være en IKT-fri sone. Tvert imot så bør barn oppleve å bruke dette i barnehagen. Verktøyene vil utjevne forskjeller mellom dem som har tilgang til dette hjemme og dem som ikke har det. I tillegg gir man et språk til dem som ennå ikke har ett, sier hun.
Hege Valås sier at det kreves en del av de ansatte i barnehagene å ta i bruk digitale verktøy for å styrke barna i lek og læring. - Det er viktig å tenke på hvorfor og hvordan man skal bruke dette. Ikke bare kreves en del utstyr, men også kompetanse og kunnskap. Det er særlig pedagogene som må kunne bruke verktøyene skikkelig, så de igjen kan lære opp de andre ansatte i barnehagen, sier hun.
- Da vil dette kunne brukes til ulike pedagogiske aktiviteter som digitale historier eller filmer, bruke GPS, eller bruke apper med tema man allerede har i barnehagen.