Krangling om barneoppdragelsen
tirsdag, september 6, 2011 at 2:20PM
monica.krogstad@gmail.com in Barneoppdragelse, Barnevern

Det er særlig to områder det krangles om: grensesetting og sikkerhet. Sier psykolog Marianne Sand.

Respekt for hverandre

Det er viktig at dere som foreldre gjør hyggelige ting sammen, snakker sammen og tar vare på parforholdet. Det er mye lettere å godta hverandres ulike meninger dersom man i utgangspunktet har det fint sammen - og bevarer tilliten til hverandre, både som partnere og foreldre.
Sier sosionom Gunvor Ek.

Greit å være uenig

Jeg har møtt mange foreldre som har ment at det er viktig å være enige om oppdragelsen, men jeg har til gode å møte noen som er enige i praksis. Det beste vi kan være enige om når det kommer til barneoppdragelse, er å være enige om å være uenige. Sier familieterapaut Jesper Juul til Dagbladet .no

Barnet blir ikke forvirret dersom foreldrene er uenige. Det er fint med en felles overordnet filosofi, men akkurat like fint er det at barn opplever at relasjonen til forskjellige voksne er forskjellig. Ikke bare til mamma og pappa, men også til besteforeldre, barnehageansatte og så videre. Det styrker helt enkelt det vi for tiden kaller barnas sosiale kompetanse. Barn utnytter heller ikke situasjonen dersom foreldrene er uenige. De er ikke strateger, de er mennesker. Dersom du spør en kollega om å ta en kaffe og kollegaen sier nei, spør du gjerne en annen kollega. Det er helt naturlig.

Jeg må si at det de fleste foreldre tenker på som oppdragelse, det oppdrar i virkeligheten veldig lite. Barn oppdras ikke av faste regler, men av foreldrenes måte å være sammen med hverandre, med barna og med andre mennesker på.

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.