Dette ble lagt frem i OECD-rapporten Starting strong III. Rapporten har fått navnet "en verktøykasse for kvalitet" og er en rapport for opplæring av barn. OECD er en organisasjon for industrialiserte land og har 30 medlemmer, deriblant Norge. Utdanning er ett av områdene OECD arbeider med.
Rapporten trekker frem at pensum eller en læreplan vil sikre kvaliteten i barnehagen. Fordelen med et pensum vil være at de ansatte vet hva de skal jobbe med og foreldrene lett kan få informasjon om hva barnehagen arbeider med og har som mål.
Rapporten slår fast at de nordiske landene mest har planer knyttet opp mot hva personalet skal arbeide med, mens de engelskspråklige landene har planer for hva barna skal kunne. Rapporten understreker at et barnehagepensum må ha rom for individuelle læringsmål.
Personalet er avgjørende for kvaliteten i barnehagen. Spesifikk utdannelse for barnehagepersonell, størrelsen på barnegruppene og hvor mange barn de ansatte har ansvar for virker inn på kvalitet, stabilitet og trivsel.
Andre elementer i verktøykassa for bedre barnehagekvalitet er å lage kvalitetsmål og regler, engasjere familiene og å sikre forskning, databaser og bildeopptak om barnehage.