Full barnehagedekning gjør foreldrene mer kresne
onsdag, februar 1, 2012 at 9:16AM
monica.krogstad@gmail.com in Barnehagedagen, Barnehagedrift, Krise
Kilde: Aftenposten Foto: Marianne Lind

Barnehagene må forberede seg på kamp om barna. De barnehagene som profilerer seg på aktivitet og kosthold er ifølge ekspertene de mest populære.

"Intervjuer" barnehagene

Ifølge byrådsavdelingen for barnehager i Oslo, melder barnehageledere om foreldre som kommer for å "intervjue" dem før de velger barnehage. Fylkesmannen forteller om flere klager på barnehagene enn før, og barnehagene melder generelt om at foreldrene har større forventninger enn før.

Tydelig profilering er viktig

Styrer i Ekeberg Idrettsbarnehage, Jan Erik Marcussen, bekrefter til Aftenposten at stadig flere foreldre kommer innom for "visning" i barnehagen. Han forteller at de stiller flere krav enn før, og at de tar seg god tid i jakten på den riktige barnehagen før de søker. Barnehager som skaper og profilerer en tydelig profil med noe ekstra blir nok vinnerne, spår han.

 

Samtlige av landets kommuner har flere plasser enn søkere med lovfestet rett til barnehage. 

Større konkurranse om å få barna

Barnehagebyråd i Oslo, Torger Ødegaard, tror det lønner seg for barnehagene å skille seg ut. Etter en barnehageboom som har gitt nesten 10 000 nye barnehageplasser bare i Oslo, blir det større konkurranse om å få barna og da må barnehagene gjøre seg mer attraktive  for foreldrene. Det mener barnehagebyråden ene og alene er positivt.

Egen webportal for barnehager

I disse dager opprettes en egen webportal for barnehager i Oslo. Her kan foreldrene gå inn å få grundig informasjon om hver enkelt barnehage. I løpe av året vil det gjenomføres en brukerundersøkelse som går på kvalitet. Disse offentliggjøres slik at foreldrene kan få innsyn i hvor bra den enkelte barnehage gjør det.

 

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.