Oversikt over alle varene

mandag
mar112013

Gjett hvor glad jeg er i deg

Når du elsker noen helt opp til månen og tilbake…

Varm og søt bildebok til høytlesningsstunden for minsten, og en vakker kjærlighetsgave til en man er glad i -; venn eller kjærester, barn eller foreldre. Av og til når du er veldig, veldig glad i noen får du lyst til å fortelle akkurat hvor glad i dem du er. Men som lille Hare Hasselbrun og Store Hare Hasselbrun oppdager, så er ikke kjærligheten lett å måle.

 

 Pris: 229,-

Buy

mandag
mar112013

Den lille larven Aldrimett

Eric Carle

Fortellingen om den lille larven Aldrimett er en av verdens mest populære barnebøker

Siden den ble utgitt i 1969 har den solgt i 15 millioner eksemplarer, og over 60 000 bare i Norge. Det er forståelig: For enda boka er liten, blir man glad i den lille larven som spiser seg gjennom ukedager, epler, plommer, jordbær og faktisk også sidene i boka.

 

 Pris: 199,-

Buy

onsdag
mar062013

Barnehagebarn og angst

Kirsten Flaten

Vet du hva som kjennetegner et barn som har angst? Tar du signalene på alvor når du ser dem? Eller tenker du at barnet vil vokse det av seg?

Med barnehagen som ramme gir denne boken deg et innblikk i hva angst er, og hvordan ulike typer angst arter seg. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gir handlingsrom for å forebygge og redusere angsttendenser hos barn. Barnehagebarn og angst gir deg verktøyene for å handle.

Boken retter seg mot studenter i barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehagen, men er interessant også for andre som er opptatt av barns utvikling.

 

 Pris: 369,-

Buy

onsdag
mar062013

Ordforråd hos flerspråklige barn

Pedagogiske og spesialpedagogiske utfordringer

- Hvilke utfordringer møter barn som skal lære norsk som andrespråk?
- Har flerspråklige barn samme ordforråd på begge språk?

-        Hvordan kartlegge barn med norsk som andrespråk?
-        Hva kan være en god pedagogisk tilrettelegging for å styrke ordforrådet?

Dette er noen av problemstillingene som blir drøftet i denne boken. Ordforrådet er sentralt for utvikling av språk og for lese- og skriveutvikling. Ikke minst gjelder dette for barn som vokser opp med flere språk parallelt. Boken er nyttig for studenter, lærere, spesialpedagoger og andre som jobber eller skal jobbe med flerspråklige barn.

 

 Pris: 359,-

Buy

onsdag
mar062013

Små barns læring

Møter mellom barn og voksne i barnehagen

Små barns læring handler om møtene mellom barn og voksne i barnehagen, og læringsmulighetene disse møtene gir. Læring og kunnskap tar utgangspunkt i barnas livsverden.

Kunnskap leves, oppleves og erfares, skapes og forandres i samspillet mellom barn og voksne. Arbeid med små barn handler derfor ikke om effektivitet. Det handler om dyktige pedagoger, og betingelser som legger til rette for nært samspill.

Boken gir kunnskap om pedagogisk virksomhet overfor de yngste barna i barnehagen, og den inspirerer til diskusjon. Den er viktig for flere av kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen, og er en inspirasjonskilde for deg som allerede jobber i barnehagen.

Forfatteren Eva Johansson er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Forskningen hennes retter seg primært mot de yngste barna i barnehagen, og barns læring i barnehage og skole.

 

 Pris: 369,-

Buy

onsdag
mar062013

Snakk med oss!

Samarbeid mellom foreldre, barnehage og skole i et flerkulturelt perspektiv

Snakk med oss oppfordrer skoler og barnehager til å overskride etablerte arbeidsmåter og tenkemåter når man forholder seg til minoritetsspråklige foreldre.

Tittelen viser til at minoritetsforeldre ønsker å bli tatt på alvor, bli lyttet til og bli involvert i det pedagogiske arbeidet med deres barn. Det er foreldrene som kjenner sine barn best, og de ønsker å bli snakketmedog ikke bare snakkettil.

Boka presenterer teoretiske perspektiver som gir verktøy for økt kunnskap og forskningsbasert endring. Det gis også praktiske eksempler på anerkjennende og likeverdig samarbeid mellom foreldre og barnehage og skole.

 

 Pris: 369,-

Buy

onsdag
mar062013

Til barnas beste

Veier til omsorg og lek, læring og danning

Omsorg, lek, læring og danning utgjør bokas plattform.

Disse fire begrepene fra barnehagelovens formålsparagraf er likestilte, og sentrale oppgaver i barnehagen. 11 forfattere – alle opptatt av barn og barns hverdagsliv i barnehagen – behandler begrepene i en barnehagefaglig kontekst.

Hvorfor er disse begrepene så viktige? Barn trenger omsorg og har behov for å leke. Læring har fått større betydning etter at barnehagen ble en del av utdanningsløpet og innlemmet i Kunnskapsdepartementet. Danningsbegrepet gjelder hele utdanningsløpet – fra barnehage til universitet. Intensjonen med boka er å knytte bånd mellom disse begrepene.

Boken henvender seg til barnehagelærere og studenter i barnehagelærerutdanningen, og til andre som er engasjert i barnas beste.

 

 Pris: 398,-

Buy

onsdag
mar062013

Utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst

Undertittel

Leif Askland og Svein Ole Sataøen viser her nye tilnærminger til å forstå små barns utvikling. Denne reviderte utgaven presenterer aktuelle teorier og forsking om barns utvikling, lek, læring og danning.

Boka er kilde for kunnskap om barns helhetlige utvikling og samspill fra fødsel og fram til skolestart.

Innholdet er organisert etter livstema som representerer de store menneskelige utfordringene barn møter gjennom oppveksten. Hvordan barn opplever seg selv, samspill med andre og omverden forøvrig blir grundig behandlet og satt inn i pedagogisk kontekst. Boka gir barnehagelæreren nyttige redskap for å kunne dokumentere barns utvikling og trivsel. Den gir bakgrunn for å kunne analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning.

 

 Pris: 440,-

Buy

onsdag
mar062013

Varig atferdsendring hos barn

krever varig atferdsendring hos voksne

Varig atferdsendring hos barn – krever varig atferdsendring hos voksne tilbyr en praktisk tilnærming til arbeid med atferdsvansker hos barn.

Hanne Holland beskriver en ti-trinns modell for målrettet arbeid med konkrete problemstillinger. Forfatteren vektlegger betydningen av at voksne kommuniserer og samhandler godt med barn, at de har kunnskap om det de driver med, og reflekterer over hvorfor de gjør som de gjør. Barn med atferdsvansker har behov for å møte bevisste voksne.

Boka bygger på systemteori og er inspirert av evidensbaserte metoder somMST(Multisystemisk terapi),PMTO(Parent Management Training) og De utrolige årene (Webster-Stratton). Den retter seg primært mot pedagoger og spesialpedagoger i barnehagen samt ansatte i barnevern og PPT. 

 

 Pris: 359,-

Buy

onsdag
mar062013

Oppvekstmiljø og sosialisering

Øyvind Kvello

 Presenterer sentrale begreper i sosialiseringsteori.

 

Boken viser betydningen av vennskap og å tilhøre et sosialt fellesskap. Den forklarer hvordan barnehager og skoler påvirker barns liv og utvikling. Boken gir innsikt i hvordan internasjonale konvensjoner og norske lovbestemmelser ivaretar barns behov, og innholdet i og kvaliteten på norsk oppvekst.

Oppvekst og sosialisering henvender seg til utdanninger der barns oppvekst, oppvekstmiljø og oppvekstvilkår er et tema, som utdanninger innenfor pedagogikk, psykologi og sosialfag. Den er også aktuell for alle som er interessert i barns oppvekstmiljø i Norge.

 

 Pris: 378,-

Buy

onsdag
mar062013

Hvorfor spurte ingen meg?

Kommunikasjon med barn og unge i utfordrende livssituasjoner

Ønsker du mer praktisk kunnskap om hvordan du kan kommunisere med barn og ungdom i utfordrende livssituasjoner?

Denne boken beskriver samtalesituasjoner med barn i vanskelige situasjoner i livet. Det kan være når barnet begynner i barnehagen eller på skolen, utsettes for mobbing, innlegges i sykehus, har mistet et nært familiemedlem eller må flytte til et fosterhjem eller en barnevernsinstitusjon.

Det fremheves tre sentrale prinsipper som kan tjene som en rettesnor for samtalene: å bidra til å skape mening for barnet i situasjonen, la det beholde sin verdighet i samtaler med voksne, og gi barnet anerkjennelse for hvordan det presenterer seg selv og sin historie. De mange eksemplene fra samtalesituasjoner med barn og unge gjør kunnskapen praktisk og lett tilgjengelig.

 

 Pris: 289,-

Buy

onsdag
mar062013

Kontakt med barn

Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon

I Kontakt med barn blir utfordringer førskolelærere møter i arbeidet med barn drøftet inngående. Tema som kontakt, omsorg, læring, gruppe – individ og observasjon er sentrale.

At personalet har evne til kontakt med barn er et grunnleggende kriterium når en vurderer barnehagens kvalitet. Førskolelæreren skal ikke bare ha god innsikt i egen kontaktevne, hun eller han har også et ansvar for å følge opp de øvrige ansattes kontaktkompetanse.

Boka stimulerer til refleksjon knyttet til førskolelærerstudentens relasjon til enkeltbarn og barnegrupper. Slik refleksjon fremmer læring og utvikling av det å kunne forholde seg til barn, oppdragelse og læring på en profesjonell måte. I den nye utgaven av boka er særlig områdene lek, likestilling og et ressursorientert syn på barn forsterket.

 

 Pris: 386,-

Buy

tirsdag
mar052013

Barn i risiko

Skadelige omsorgssituasjoner

Denne boken handler om barn som vekker bekymring og som trenger hjelp til en bedret livssituasjon.

Gjennom aktuell forskning redegjør forfatteren for beskyttelses- og risikofaktorer som påvirker barns omsorgssituasjon. Kvellos mal for barnevernsutredningen er revidert i samsvar med barnevernets egne behov og ønsker. Ved å benytte mange eksempler knyttes den teoretiske kunnskapen til den praktiske utredningen.

Første utgave av denne boken kom i 2007. Denne utgaven inneholder flere betydelige endringer fra første utgave. Det er lagt til kapitler om barns utvikling, barnekonvensjonen og juss er mer framtredende, det er laget et forslag til hvordan en undersøkelsesfase på bakgrunn av meldinger kan gjennomføres, og kartleggingsskjemaet er forenklet og består av en del nye dimensjoner. Videreutviklingen av boken og kartleggingsmalen er foretatt ut fra tilbakemeldinger fra studenter og ansatte i barnevernstjenester.

 

 Pris: 535,-

Buy

tirsdag
mar052013

Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere

Olav Dalland

Hva kan pedagogikken bidra med i arbeidet med klienter og pasienter?

Helse- og sosialarbeidere møter daglig mennesker som har fått endret sin livssituasjon og som trenger hjelp til å orientere seg på nytt.
Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere tar utgangspunkt i slike situasjoner.

Det handler om å gå inn i et samarbeid med den hjelpsøkende pasienten eller klienten for å finne ut hva den enkelte trenger. Behovene er mangfoldige, men i store trekk dreier det seg om informasjon, opplæring, trening og veiledning. For at den hjelpsøkende skal få fullt utbytte av helse- og sosialarbeiderens oppfølging, er det viktig at hjelperen har forståelse og kunnskap til å gi riktig hjelp.

 

 Pris: 325,-

Buy

tirsdag
mar052013

Sosial utvikling i førskolealder

Vennskap, konflikter og kommunikasjon i barnehagen

De går fra å være verbalt språkløse til avanserte språkbrukere. De etablerer et stadig mer stabilt atferds- og reaksjonsmønster, og de tilegner seg mer kunnskap om hvordan mennesker reagerer og oppfører seg i ulike situasjoner. Etter hvert som barna blir eldre, orienterer de seg stadig mer mot sine jevnaldrende og etablerer nære sosiale relasjoner. 
Sosial utvikling i førskolealderen belyser hvordan sosiale ferdigheter og sosial forståelse utspiller seg i barnehagen gjennom vennskap, kommunikasjon, konflikter, trøst og omsorg. Boka viser hvordan voksnes atferd påvirker samspillet mellom barn, og hvordan de voksne kan legge til rette for læring og trivsel i barnehagen. Forfatterne tar utgangspunkt i observerte fenomen fra barnehagen, og belyser disse gjennom relevant litteratur. 

 

 Pris: 480,-

Buy

tirsdag
mar052013

Utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst

Leif Askland, Svein Ole Sataøen

Tilnærminger til det å forstå barns utvikling har endret seg mye de senere årene. Forfatterne viser i denne boka hvordan nye perspektiver og teorier om barns utvikling kan brukes i arbeidet med barn i barnehage og skole. De legger stor vekt på at pedagoger må ha en fortolkende tilnærming til det enkelte barnet og til barnegruppa.

Boka gir en grunnleggende innføring i barns utvikling og deres samspill med omgivelsene. Innholdet er organisert etter livstema som representerer de store menneskelige utfordringene barn møter gjennom oppveksten sin. 
De aktuelle livstemaene er :
Å forstå omverdenen
Å oppleve seg selv som selv
Å være i samspill med andre
Disse temaene blir grundig behandlet og satt inn i en pedagogisk kontekst.

 

 Pris: 395,-

Buy

tirsdag
mar052013

Barns trivsel i Nord

Aktiviteter for psykososial trivsel fra skoler i Barentsregionen

Hvordan kan man skape et godt psykososialt oppvekstmiljø med utgangspunkt i naturgitte forhold og næringsstruktur?

Denne boken ser på betingelsene for psykososial trivsel for barn i de fire landene i Barentsregionen – Norge, Sverige, Finland og Russland. Forfatterne gir teoretiske perspektiver på barns trivsel, og ser på hvordan disse kan overføres til praksis i skolehverdagen Eksempler på vellykkede undervisningsopplegg gjennomført i skoler i Nordområdene er nøye beskrevet, slik at de kan være til inspirasjon for andre.
Barns opptreden speiler i stor grad det oppvekstmiljøet og de omgivelsene de lever i. Til tross for økonomiske, sosiale, kulturelle og etniske forskjeller landene imellom, er det noen felles problemstillinger som kan reises rundt oppvekst og barndom i Nord: Hvilken livskvalitet kan dagens lokalsamfunn tilby? 

 

 Pris: 430,-

Buy

tirsdag
mar052013

Smått og STORT

En bok om arbeidet i barnehagen

Denne boka gir deg grunnleggende innsikt i hva som kreves for å arbeide i en barnehage, men også ideer og inspirasjon til å fylle denne oppgaven på en god måte.

Alle som arbeider i barnehage har en travel, hyggelig og meningsfylt jobb. Ingen dager er like. Planer, rutiner og tradisjoner påvirker barnehagens virksomhet. Likevel har du stor grad av frihet i ditt arbeid med å engasjere og tilrettelegge for barnas utvikling og læring. I tillegg til å skape kontakt med barna er samarbeidet med foreldre og kollegaer viktig.
Annlaug Madland tar opp temaer som:
· arbeid med barn i gruppe
· foreldresamarbeid
· rammeplan for barnehagen
· lek
· læring
Boka egner seg til selvstudie, men den er også tilrettelagt for gruppeveiledning av assistenter.
Dette er en bok som beskriver min arbeidsdag i barnehagen til punkt og prikke!

 

 Pris: 299,-

Buy

tirsdag
mar052013

De utrolige årene

En foreldreveileder

En praktisk trinn for trinn-veiledning for foreldre i å takle hverdagens problemsituasjoner. Ny revidert utgave!

Førsteutgaven har allerede rukket å bli et nyttig hjelpemiddel for godt over titusen foreldre. Boken gir en praktisk veiledning i hvordan du kan takle problemsituasjoner og utfordringer som: Hvordan kommunisere godt med barnet ditt? Hvordan bruke ros og belønning for å fremme ønsket atferd? Hva kjennetegner god lek – og hvordan få til dette? Hvordan håndtere egen irritasjon? Hvordan møte vanlige problemer som leggerutiner, overdreven TV-titting, stjeling sengevæting og lyving?
Ved å lære tilnærminger for å takle problemene, kan foreldre begrense barnas atferdsvansker før de kommer ut av kontroll. 

 

 Pris: 460,-

Buy

tirsdag
mar052013

De likeverdige

Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning

De likeverdige viser at ikke bare i det moderne samfunn, med barnehager og skoler, men i hele menneskehetens historie, har barn–barn-kontakten vært en viktig kilde til læring og utvikling. Foreldre og familie er barndommens faste punkt, mens andre barn er de sentrale læremesterne i forhold til språk og sosial kompetanse.
 Ivar Frønes ser på menneskehetens evolusjon og historie fra et sosialiseringsperspektiv, men fokus er det moderne samfunnet og barn–barn-kontaktens betydning i det sammensatte komplekse samfunnet. Sentral i kontakten barn i mellom er at de er likverdige i forhold til hverandre. Dette skaper visse særegne premisser for læring og utvikling.
 Dette er tredje utgave av De likeverdige, den første kom ut i 1994. Denne nye utgaven er omarbeidet med sikte på å gripe forskningsfronten et stykke ut i det nye århundre. Mye er skjedd i forståelsen av forholdet mellom barn det siste tiåret.

 

 Pris: 435,-

Buy

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo