0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Antall, rom og form | Main | Tilsidesatt på jobb! »
torsdag
feb112010

Lekens vidunderlige verden- boktips

?Spørsmål

Hei Annlaug.
Vi er på vei inn i prosjektet "Lekens vidunderlige verden". I den forbindelse er vi på jakt etter litteratur som omhandler voksenrollen i lek, med et spesielt fokus på hvordan de voksne kan bidra til å utvikle leketema sammen med barna. Vi opplever at litteraturen er rik i forhold til å beskrive leken, dens egenverdig og ulike lekeformer, men mangler altså tips til litteratur i forhold til den voksnes rolle i leken som likeverdig lekepartner.

Med vennlig hilsen
Ainisvappus

!Svar

Hei!

Gammal, men god: Åm, Eli. 1984. Lek i barnehagen: de voksnes rolle. Oslo:
Universitetsforlaget. Boka handler om akkurat det du spør etter og den er
fremdeles aktuell.

Lykke til!

Annlaug

Redaktørens kommentar:

Jeg tok førskolelærerutdanning i Sverige og hadde gleden av å ha Gunilla Lindquist som veileder. Dette var den tiden hun skapte sin egen metodikk som hun kalte ”lekepedagogisk arbeid” Hele tanken er at man dramatiserer gjennom tema og tilnærmer seg det meste gjennom lek og drama. Med andre ord er store deler av dagen i barnehagen drama og de voksne er med på leken hele veien. Barna skal bruke fantasi og innlevelse i all læring.

Dette var helt nye tanker for meg. Det var spennende og det påvirket mange Svenske barnehager på midten og slutten av 90- tallet. Det som fascinerte meg mest med denne måten å jobbe på var hvor enormt sugne barna var på å ”slippe” seg selv og bare la fantasien ta het overhånd.

Jeg husker dette som et briljant og inspirerende verktøy for arbeid.

Du kan lese en flott bok om denne måten å jobbe på. Du finner den i vår nettbutikk:

http://www.butikk.0-6.no/

Boka heter ”LEKENS MULIGHETER”

Lykke til. Hilsen Anders

Reader Comments (1)

Hei.
Jeg har også lest den boka og kan anbefale den på det varmeste.
Hilsen
Thea

februar 14, 2010 | Unregistered CommenterThea

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo