0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Hun hopper fra store høyder | Main | Barn og soving »
torsdag
mai122011

Hva kan man kreve av ansatte?

?Spørsmål

Det er et par ansatte i barnehagen jeg jobber som røyker. Helt OK, men spesielt en lukter VELDIG sterkt av røyk etter at hun har vært ute. Det er ikke hyggelig spesielt for barna som jeg ser trekker seg litt unna når hun lukter røyk.

Kan man be folk la være å røyke når det sjenerer barna?

!Svar

Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. tar for seg nettopp det du er opptatt av i ditt første spørsmål. Her går det klart fram at det aldri skal røykes i barnehagens inneområde. I tillegg står det: ”Eieren av virksomheten kan benytte sin råderett til å forby røyking også i virksomhetens uteområde. Det anbefales at den enkelte virksomhet vurderer innføring av røykeforbud også i uteområdene ut ifra hensynet om å fremme gode psykososiale forhold for barn og unge.”

helsedirektoratet.no

Så, ja … du har, eller rettere barnehagens eier, har rett til å forby røyking både inne og ute (i arbeidstiden). Når det er sagt, så kan det sikkert være argumenter for å finne fram til kompromissløsninger i samarbeid med røykerne. Det er helt opplagt at mennesker som ikke røyker (små og store) vil registrere røyklukt selv om røykingen foregår i friluft. Jeg har ikke belegg for å hevde at tannpuss, pastill og vask av hender og ansikt fjerner problemet, men om dere synes det er drastisk med totalforbud, så kan kanskje dette prøves ut?

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo