0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

lørdag
nov192011

Miløproblemer

?Spørsmål

Jeg jobber som styrer i en ny barnehage der miljøet har vært supert. Frem til nå. I løpet av ganske kort tid har den begynnergleden vi alle følte, et slags felles mål om å få til noe bra sammen blitt erstattet med mye syting og klaging og sykefravær. Jeg aner egentlig ikke hvordan det skjedde, men det er skremmende hvor fort høy moral og glede ble erstattet med det motsatte.

Jeg har gitt folk mye. Høy lønn, det de trenger og vært rundhåndet ved å møte folks ønsker, men det virker som om uansett hva jeg gjør og hva folk får, er det ikke nok.

Jeg trenger sårt tips til å løse denne floken. Hvor bør jeg ha fokus?

Hilsen Peter

!Svar

Kjære deg! Åh… jeg har vært der! Som deg var jeg også styrer i en helt ny barnehage. Personalet startet en måneds tid før barna begynte og vi brukte tiden godt. Praktisk arbeid, etablering av rutiner, refleksjoner rundt verdier og holdninger, samtaler om arbeidsmiljø, ”bli kjent” - runder og pedagogisk planlegging gikk hånd i hånd. Det svingte!

Innsatsviljen var enorm. Samholdet likeså. Ingen ting var umulig. Alle likte hverandre. Alle var villige til å yte ”det lille ekstra”. Dette kom til å bli bra! Verdens beste arbeidsplass og barnehage var under etablering, ingen tvil i min sjel!