Oppvartes eller kjede seg?

?Spørsmål
Hei, Annlaug.
Vi har barn i barnehagen, som forventer at vi underholder, aktiviserer og oppvarter dem. Hva tenker du om at barn kan kjede seg litt i barnehagen?
Monica
!Svar
Hei!
Så vidt meg bekjent inneholder ikke Rammeplanen (2011) passuser rundt verdien av kjedsomhet for førskolebarn. Når det er sagt så mener jeg vel at det på ingen måte er ødeleggende for barn å kjede seg av og til. Kanskje er vi voksne litt for redde for kjedsomheten (den KAN jo potensielt føre til kreativitet), men om dette bør ”legges til rette for” i barnehagesammenheng er jeg skeptisk til. Når du sier at barna ”forventer” at dere underholder dem, aner jeg (tar absolutt høyde for at jeg tar feil) en slags negativitet og kanskje en tolkning som ikke umiddelbart appellerer til meg. Hvordan vet dere at de forventer dette? Alle utsagn og all atferd vi støter på sammen med barn TOLKES av oss voksne. Her er det duket for store misforståelser da vi alle forstår ting ut fra vår egne erfaringer. Så: en mer nysgjerrig tilnærming med fokus på barns medvirkning (i tråd med Rammeplanens intensjoner) vil kunne avdekke andre beveggrunner for barnas ”forventninger”. Det KAN jo hende det dere opplever som ”forventninger” kun dreier seg om: livsglede, energi, behov for at noe SKJER, ønske om samvær med de voksne o.s.v.
Var jeg litt streng nå?
Uansett: lykke til på oppdagelsesferd i barnas verden!
Annlaug