Tilbake i utvikling?

?Spørsmål
Vi har en gutt på 5 år som har vært veldig tidlig ute på alle områder. Han lærte å gå tidlig (startet i barnehagen når han var 10 måneder og kunne allerede gå). Snakket tidlig, rent og tydelig og med et stort ordforråd og han ble "tørr" veldig tidlig. Men nå har han plutselig begynt å bæsje på seg igjen som 5 - åring etter lang tid som "tørr". Hjemme gjør han det samme og det har pågått noen uker. Vet du hva det kan være tegn på?
Tove
!Svar
Det er ikke uvanlig at barn som har vært tørre en stund, regrederer (går tilbake i utvikling) for en periode. Dette kan selvsagt ha ulike forklaringer. Det som er ganske vanlig, er at det kan oppstå i forbindelse med at barnet får småsøsken, noe som kan tyde på at store omveltninger eller kompliserte hendelser i barnets liv kan ligge bak. Kanskje dette er noe dere kan kartlegge? Heldigvis går slike ting som regel over av seg selv etter en tid.
Generelt tenker jeg at det blir viktig å ikke gjøre et stort nummer ut av det. Gi gutten mye oppmerksomhet og skryt rundt ting han mestrer, at han er stor og flink o.s.v. Om problemet vedvarer, ville jeg nok anbefalt foreldrene å søke hjelp, kanskje hos lege først for å avdekke om det kan ligge fysiske ting bak. Legen vil kunne sende dem videre til rette instans dersom det blir nødvendig.
Og: av og til anbefaler selv JEG mer atferdspskologiske tilnærminger… I og med at gutten er 5 og verbal som du sier, så ser jeg for meg at det går an å snakke med ham og sammen med ham lage en avtale om belønning hvis han går på do i stedet for å gjøre i buksa. F. eks: Ark med rubrikker og smilefjes… etter fem ganger kommer belønningen. I så fall og NB!: dette må være mellom ham og en voksen, ikke som underholdning for alle… altså: diskresjon! Husk også: ”nært samarbeid med foreldrene” som Rammeplanen sier.
Lykke til!
Annlaug