0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
sep082011

Høytlesing for barn

Jeg skulle gjerne visst litt mer om hvorfor det er viktig å lese bøker for barn: I min barnehage er blitt slik at folk setter på en lydbok i ringen, men jeg synes liksom man bør lese en ordentlig bok, ikke bare "sette på" en. Jeg har litt vanskelig for å argumentere. Absolutt- samspill med barna er viktig, men finnes det flere gode grunner til at man bør lese for barna istedenfor å la en CD gjøre jobben?

Frida

!Svar

Hei!

Høytlesing er viktig. I følge en britisk studie (se linken under) vil barn som regelmessig blir lest høyt for utvikle seg raskere og bedre enn andre barn. Treåringer som daglig blir lest høyt for av foreldre og/eller andre voksne tar lettere til seg læring når de begynner på skolen. De ligger også i gjennomsnitt 2,8 måneder foran sine jevngamle i utviklingen når det gjelder kommunikasjon og språk, og 2,4 måneder foran i matematikk.

Studien peker også på at høytlesing primært handler om menneskelig samhandling og derfor ikke kan erstattes med tv, lydbok, data eller spill.

Videre: Når de voksne formidler med innlevelse og aktiviserer barna inn i teksten og historien, får høytlesningen enda bedre effekt. Andre lesestudier har vist når voksne bruker tid på å forklare barna historiens handling, beskrive bilder og gjøre den relevant for barnas liv fører det til bedre resultater på leseferdighetstester.

Les mer her>>

Så: Her har du argumentene dine… En lydbok kan aldri komme i nærheten av det en engasjert og lydhør voksen kan få til sammen med barn. I tillegg: Hvorfor frata oss selv og barna noe som er så positivt og inneholder så mye spenning, glede, læring og samspill? I barnehagen bør vi jakte på de gode opplevelsene og hegne om dem. Lydbøker er ok av og til; i bilen på vei til farmor eller når de voksne stresser med å gjøre alt klart til juleselskap for hele slekta, men i barnehagen er de voksne til FOR barna. Vi får lønn for å være SAMMEN med barn.

Min oppfordring blir: SAM – VÆR... så mye som mulig!

Lykke til!

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo