0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

tirsdag
aug302011

Bursdagsinvitasjoner.

?Spørsmål

Jeg jobber i en vanlig barnehage med vanlige foreldre, men er litt rystet over hvordan foreldre bruker barnehagen til oppslagstavle for bursdagsinvitasjoner. For en uke siden opplevde jeg at en jente hadde bursdag og inviterte alle bortsett fra 1. Mammaen til denne ene sa fra til mammaen til bursdagsbarnet for å sjekke om det var en forglemmelse. Hun gikk vel ut fra at det var det, men nei. Det var ingen forglemmelse. Svaret var noe som: "de leker jo ikke så bra sammen eller?"

Min reaksjon etter dette var: Barnehagen skal ikke brukes som oppslagstavle/ postkasse for invitasjoner. End of story. Etter dette har jeg fått en del dårlige tilbakemeldinger. Så: Jeg søker vel i grunne litt støtte her.

Takk for flott hjemmeside. Vi har stor glede og nytte av den

Hilsen
Tove 

!Svar

Hei Tove!

Og støtte skal du få! Jeg vet ikke om det er vanlig rundt omkring at foreldrene bruker barnehagens oppslagstavle på den måten du beskriver, men uansett er dette noe dere i barnehagen har full rett til å kontrollere. I din situasjon har praksisen allerede ført til en temmelig ubehagelig erfaring, så argumenter skulle det ikke være vanskelig å finne. Om du ønsker å møte foreldrene på halvveien, går det kanskje an å si at oppslagstavlen kan brukes – i spesielle tilfeller, men at det må klareres med personalet hver gang. På den måten kan dere luke vekk oppslag dere ikke ønsker. Spørsmålet blir imidlertid om det ikke er enklere å rett og slett si nei, slik du har gjort.

Fra min egen tid i barnehagen husker jeg at vi alltid tok opp – tidlig på høsten – viktigheten av diskresjon rundt bursdagsinvitasjoner og lignende dersom ikke alle barna var inkludert. Foreldrene respekterte dette og det virket ikke som de hadde problemer med å forstå.

Så stå på, Tove! Kanskje må du tåle noen dårlige tilbakemeldinger – i det godes tjeneste. Med gjennomtenkte argumenter langt framme på netthinna burde ikke det plage deg.

Lykke til!

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo