Bursdagsinvitasjoner.

?Spørsmål
Jeg jobber i en vanlig barnehage med vanlige foreldre, men er litt rystet over hvordan foreldre bruker barnehagen til oppslagstavle for bursdagsinvitasjoner. For en uke siden opplevde jeg at en jente hadde bursdag og inviterte alle bortsett fra 1. Mammaen til denne ene sa fra til mammaen til bursdagsbarnet for å sjekke om det var en forglemmelse. Hun gikk vel ut fra at det var det, men nei. Det var ingen forglemmelse. Svaret var noe som: "de leker jo ikke så bra sammen eller?"
Min reaksjon etter dette var: Barnehagen skal ikke brukes som oppslagstavle/ postkasse for invitasjoner. End of story. Etter dette har jeg fått en del dårlige tilbakemeldinger. Så: Jeg søker vel i grunne litt støtte her.
Takk for flott hjemmeside. Vi har stor glede og nytte av den
Hilsen
Tove
!Svar
Hei Tove!
Og støtte skal du få! Jeg vet ikke om det er vanlig rundt omkring at foreldrene bruker barnehagens oppslagstavle på den måten du beskriver, men uansett er dette noe dere i barnehagen har full rett til å kontrollere. I din situasjon har praksisen allerede ført til en temmelig ubehagelig erfaring, så argumenter skulle det ikke være vanskelig å finne. Om du ønsker å møte foreldrene på halvveien, går det kanskje an å si at oppslagstavlen kan brukes – i spesielle tilfeller, men at det må klareres med personalet hver gang. På den måten kan dere luke vekk oppslag dere ikke ønsker. Spørsmålet blir imidlertid om det ikke er enklere å rett og slett si nei, slik du har gjort.
Fra min egen tid i barnehagen husker jeg at vi alltid tok opp – tidlig på høsten – viktigheten av diskresjon rundt bursdagsinvitasjoner og lignende dersom ikke alle barna var inkludert. Foreldrene respekterte dette og det virket ikke som de hadde problemer med å forstå.
Så stå på, Tove! Kanskje må du tåle noen dårlige tilbakemeldinger – i det godes tjeneste. Med gjennomtenkte argumenter langt framme på netthinna burde ikke det plage deg.
Lykke til!
Annlaug
Reader Comments (5)
Hei!
Hos oss har vi laget en enkel regel:
Skal du distribuere invitasjoner i barnehagen, må du enten invitere alle jentene eller alle guttene eller alle sammen!
Vi (personal + styrar) tok opp bursdagsinvitasjonar i barnehagen med SU. Presenterte vår erfaringar (som likna dine) samt saker som at invitasjonar forsvant eller ikkje vart henta. SU var samd i vårt forslag om at invitasjonar ikkje vart formidla gjennom barnehagen og foreldra vart informert i form av SU vedtak.
I vår barnehage er det kun lov å dele ut invitasjoner dersom det er en naturlig inndeling av gjestene. F.eks. bare gutter, bare jenter, bare 4-åringer etc. Dette er noe alle foreldre bør skjønne hvorfor gjøres!
Jeg jobber i en privat og skikkelig bra barnehage som har laget en pedagogisk prosedyre på bursdager!!! Sånn har vi det i vår barnehage... Alle gutter, jenter eller alle i samme aldersgruppe.
I vår barnehage gjør vi det slikt at enten inviterer man alle jentene, eller alle guttene, eller alle på samme aldersgruppe, eller alle sammen for den saks skyld! Vi hadde aldri tillatt en slik utelukking av ett barn!! At det er mulig, skjønner jeg bare ikke!!! :( Vi har snakket om det i vår barnehage og alle har forståelse av det. I tillegg burde bursdagsgavene ikke være dyrere enn 50-100kr (foreldrenes ønske)!!