Vanskelig foreldresamtale

?Spørsmål
Hei,
Jeg har tenkt mye på en foreldresamtale jeg hadde før sommeren.
Foreldresamtaler syns jeg er veldig godt å ha, det er en liten time man helt uforstyrret kan snakke med foreldrene. Jeg spør ofte foreldrene om hvordan de opplever barnets trivsel i barnehagen og hva de er opptatt av for sitt barn. Jeg syns det er en grei måte å få en dialog med foreldrene på, og innsikt i hva foreldrene forventer fra barnehagen (i forkant av samtalen har jeg sendt ut hvilke punkter vi skal gå gjennom, så foreldrene har en oversikt over hva vi skal snakke om).
Foreldrene var veldig uenig i hvordan barnet hadde det i barnehagen og de var uenig i hva som var viktig for deres barn. De var uenig i ganske mye og begynte og diskutere seg imellom. Stemningen var ikke god og jeg ble veldig usikker på hva jeg skulle gjøre.
Hva gjør man når foreldre er uenig og man får ganske ulike beskjeder og tilbakemeldinger?
Petra
!Svar
Hei Petra!
Jeg måtte lese innlegget ditt et par ganger, da jeg først tolket det slik at disse foreldrene var uenige med deg. Etter nærmere gjennomlesing forstår jeg det som at de var uenige seg i mellom. Jeg skjønner godt at situasjonen var ubehagelig. Det blir jo nesten som å være vitne til en ekteskapelig krangel uten å kunne komme unna… Ja, hva gjør man?
Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar her og hva en velger å gjøre avhenger av mange ting, blant annet: ditt forhold til disse foreldrene, hvor godt du kjenner dem, hvor trygg du er i egen yrkesrolle, hvor godt du kjenner barnet o.s.v. Når det er sagt: Jeg tror på å være åpen og direkte – også i foreldresamtaler. I dette tilfellet tenker jeg at det kunne vært på sin plass med litt metakommunikasjon rundt selve samtalen, initiert av deg: ”Nå opplever jeg at samtalen vår handler mye om det dere to er uenige i …” (f.eks.). Jeg ville gjort det klart (på en pen måte) at dette ikke hjelper barnehagen til å gjøre en god jobb i forhold til barnet deres. Så hadde jeg antakelig tatt styringen og formidlet hvordan vi ser barnet, hva vi mener det er viktig å arbeide med o.s.v. Tviler på om dette ville ført til enighet mellom foreldrene, men - i likhet med barn – trenger voksne mennesker også å bli speilet av og til. I tillegg: du hadde tatt tilbake regien på samtalen og forhåpentligvis fått inn et klokt ord eller to…
Lykke til med fremtidige foreldresamtaler!
Annlaug
Reader Comments (1)
Jeg kjenner at jeg ble litt bekymret for barnet jeg nå. Hvis to foreldre kan sitte i den settingen med en ansatt i bhg og "krangle" seg imellom, hvordan har de det hjemme da. Mye krangling med barnet som tilhører????????
Hmmmmmmmm