0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
mai052011

Barn og soving

?Spørsmål

Jeg har foreldre som ber oss holde barna våkne selv om det er tydelig at de trenger søvn (2 åringer). Jeg er ganske sikker på at det er så de sovner fort om kvelden. Disse foreldrene leverer med en gang barnehagen åpner og henter svært sent. De får svært liten tid med barna sine og i tillegg vil de som sagt at barna ikke skal sove i barnehagen. Det bekymrer meg. Jeg tenker: I barnehagen bestemmer vi. Jeg synes barna trenger søvn, ergo får de sove. Passer det ikke foreldrene får de bytte barnehage. Jeg vil bare høre om du/dere tenker likt.

Hilsen
Trude

!Svar

Jeg er nok ikke helt enig med deg. Den perioden (i 2 – 3- års- alderen) du beskriver, er slitsom, både for barn og voksne. På et eller annet tidspunkt vil de fleste barn få problemer med å sovne om kvelden hvis de har sovet om dagen. Jeg husker godt hvordan jeg selv jobbet for å holde mine barn våkne i bilen hjem fra barnehagen. 10 minutters søvn i bilen kunne føre til en ”helaften” og en skrekkelig trøtt unge neste morgen og dag. Heldigvis; dette er en periode og det går over. Men: det er krevende mens det står på. Og: det blir viktig at barnehagen samarbeider godt med foreldrene. På den ene siden tenker jeg at de faktisk har rett til å bestemme over sitt eget barns sovevaner. På den andre siden: Om dere opplever at barnet er utmattet pga mangel på søvn, så er dette noe dere bør ta opp med foreldrene. Et ”overtrøtt” barn vil ha lite eller intet utbytte av oppholdet i barnehagen og oppleve lite glede i samvær med andre barn. Om foreldrene får denne informasjonen, vil jeg anta at de ønsker å hjelpe barnet sitt. Sammen med foreldrene kan dere kanskje komme fram til en gradvis ”nedtrapping” (kortere hvileperioder, sove tidlig på dagen etc.).

Så: ”I samarbeid med foreldrene” er nøkkelordene her.

Tilgi meg om jeg tar feil, men jeg synes jeg hører et snev av bebreidelse i forhold til at disse foreldrene leverer tidlig, henter seint og ikke ser barnet sitt så mye som du synes de burde. Om inntrykket mitt er riktig, har jeg lyst til å si at vi bør være forsiktige med å felle den type dommer. Vår jobb er å sørge for at barna har det godt i barnehagen. Selvfølgelig vil vi være opptatt av hvordan barnet har det generelt og vi trenger kunnskap om det som skjer i barnets liv når det ikke er hos oss. Vi har også plikt til å gripe inn hvis vi har mistanke om at barn lider overlast, men hva som er en ”god nok” barndom, handler om mange ting og vi ser ikke hele bildet. Det kan være mange årsaker til at barn blir levert tidlig og hentet seint. Den mest sannsynlige er at begge foreldrene faktisk jobber fra 8-4. Det betyr ikke at de er dårlige foreldre.

Lykke til med disse og andre utfordringer til barnas beste!

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo