0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
apr142011

Plukker nese

?Spørsmål

Hei.
Jeg har en gutt i barnehagen som plukker seg i nesa uten stans. Det ser nervøst ut og tar seg jo ikke veldig fint ut. Han er 5 år og bør være stor nok til å slutte med dette. Vet du hva slikt skyldes?

Truls

!Svar

Hei Truls!

Det er ikke lett å gi et absolutt svar på spørsmålet ditt, da årsakene kan være så mange. Alle mennesker plukker seg vel i nesen fra tid til annen, noen mer enn andre. Det kan rett og slett være at han har fått en uvane, men som du sier ”det tar seg jo ikke veldig fint ut”. Før eller siden vil han få negative tilbakemeldinger fra andre barn og dermed blir det viktig å hjelpe ham med å slutte.

Jeg vet ikke hva som er forsøkt tidligere, ei heller om dette har vært drøftet med foreldrene, noe som må gjøres. Gutten er såpass stor at mye kan forklares for ham, men det er viktig å ha foreldrene med på lag slik at han møter de samme reaksjonene hjemme og i barnehagen. Jeg ville (i samråd med foreldrene) laget en ”strategi” for hva vi gjør. Så ville jeg hatt en prat med gutten og forklart hvorfor og hvordan vi vil hjelpe ham. Jeg synes ikke noe av dette skal foregå høylydt eller foran alle de andre barna. Det går an å gjøre avtaler om et ”hemmelig tegn” eller at en voksen f. eks. gir ham papirlommetørkle el. l.

Uansett hva dere bestemmer dere for så blir det viktig å få til en positiv stemning, legge merke til alle forbedringer og gi utrykk for at dere ser. Og hele tiden: diskresjon. Dette er en sak kun mellom de voksne og gutten selv.

Lykke til!

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo