0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
feb032011

Anerkjennende kommunikasjon 

?Spørsmål

Vi skal jobbe med anerkjennende kommunikasjon og startet med dette i år. Vi trenger litt hjelp til å komme i gang og lage en god plan for videre arbeid. Vi er klar på at dette er et stort tema, som sikkert vil gå over flere år.

Kan du hjelpe oss med noen tips og triks for å jobbe med dette mot personalgruppen og mot barna i barnehagen?

!Svar

Dette er et viktig og, som du selv sier: stort tema!

Uten at jeg skal legge planene for dere, har jeg noen tanker om hvor det kan være lurt å begynne. Kanskje har dere allerede gjort dette, men…

For det første: Det er av stor betydning å få alle med om en ønsker å ha et fokusområde for hele barnehagen over tid. Dermed mener jeg det blir essensielt å bruke tid på å utvikle en felles forståelse i personalgruppa. Forståelse kommer når folk får kunnskap, blir involvert og ansvarliggjort. Spørsmål personalgruppa i fellesskap bør finne svar på, kan være:

• Hvorfor ønsker vi å arbeide med dette temaet?
    • Ser for meg at en eller flere i personalgruppa ser dette som et forbedringsområde, kanskje basert på enkelthendelser eller opplevelsen av miljøet i barnehagen generelt? Del med hverandre.
  • Hva legger vi i ”anerkjennende kommunikasjon” og hvorfor er det viktig?
    • Her kommer dere ikke utenom teoristudier. Dette kan gjøres på ulike måter: selvstudium, foredrag, diskusjoner og refleksjoner…
  • Hovedmål og delmål for arbeidet?
    • Hva ønsker vi å oppnå?
      • For de voksne?
      • For barna?
      • For samarbeidspartnere (foreldre og andre)?

Når dette arbeidet er gjort, kan dere sammen lage konkrete planer. I og med at alle har fått økt kunnskap og forståelse, vil også flere kunne komme med gode ideer og bidra i planleggingen.

Lykke til med planlegging og gjennomføring av et viktig endringsarbeid!

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo