Anerkjennende kommunikasjon

?Spørsmål
Vi skal jobbe med anerkjennende kommunikasjon og startet med dette i år. Vi trenger litt hjelp til å komme i gang og lage en god plan for videre arbeid. Vi er klar på at dette er et stort tema, som sikkert vil gå over flere år.
Kan du hjelpe oss med noen tips og triks for å jobbe med dette mot personalgruppen og mot barna i barnehagen?
!Svar
Dette er et viktig og, som du selv sier: stort tema!
Uten at jeg skal legge planene for dere, har jeg noen tanker om hvor det kan være lurt å begynne. Kanskje har dere allerede gjort dette, men…
For det første: Det er av stor betydning å få alle med om en ønsker å ha et fokusområde for hele barnehagen over tid. Dermed mener jeg det blir essensielt å bruke tid på å utvikle en felles forståelse i personalgruppa. Forståelse kommer når folk får kunnskap, blir involvert og ansvarliggjort. Spørsmål personalgruppa i fellesskap bør finne svar på, kan være:
- Hvorfor ønsker vi å arbeide med dette temaet?
- Ser for meg at en eller flere i personalgruppa ser dette som et forbedringsområde, kanskje basert på enkelthendelser eller opplevelsen av miljøet i barnehagen generelt? Del med hverandre.
- Hva legger vi i ”anerkjennende kommunikasjon” og hvorfor er det viktig?
- Her kommer dere ikke utenom teoristudier. Dette kan gjøres på ulike måter: selvstudium, foredrag, diskusjoner og refleksjoner…
- Hovedmål og delmål for arbeidet?
- Hva ønsker vi å oppnå?
- For de voksne?
- For barna?
- For samarbeidspartnere (foreldre og andre)?
- Hva ønsker vi å oppnå?
Når dette arbeidet er gjort, kan dere sammen lage konkrete planer. I og med at alle har fått økt kunnskap og forståelse, vil også flere kunne komme med gode ideer og bidra i planleggingen.
Lykke til med planlegging og gjennomføring av et viktig endringsarbeid!
Annlaug