Overgrep?

?Spørsmål
Hei
De siste ukene har vi alle blitt rystet over overgrepssakene i media. Barn som utnyttes av sine foresatte er vel kanskje det mest forferdelige man kan tenke seg. Jeg merker med meg selv at jeg kikker litt ekstra og er litt ekstra påpasselig overfor barna og foreldrene i barnehagen. Jeg jobber i en stor barnehage med mange sosiale tilfeller. Hva bør jeg se ekstra godt etter for å avdekke evt. tilfeller? Er det noen spesielle tegn der man bør være veldig oppmerksomme? Er det tegn som er sikre tegn på seksuelle overgrep? Jeg vil gjerne vite om hva du tenker rundt dette.
Og til sist: Bør man varsle fra ved mistanke eller vente og se?
Hilsen
Kine
!Svar
Hei Kine!
Du tar opp et tema som kanskje er det vanskeligste av dem alle. Det vekker sterke følelser og berører oss på helt andre måter enn andre utfordringer vi står over for når vi arbeider med barn. Innledningsvis og generelt vil jeg si: dersom barnehagen (eller enkeltpersoner i barnehagen) er bekymret for om barn er utsatt for noen som helst form for omsorgssvikt, har vi plikt til å melde fra til Barnevernet.
”Den lovpålagte opplysningsplikten gjelder for alle som arbeider i offentlige instanser og tjenester, samt for organisasjoner og private som utfører arbeid eller tjeneste for stat, fylkeskommune eller kommune. Opplysningsplikten gjelder også for en rekke yrkesutøvere med profesjonsbestemt taushetsplikt, uavhengig av om vedkommende arbeider i det offentlige eller i det private. Den gjelder blant annet for leger, sykepleiere, psykologer, tannleger, jordmødre og fysioterapeuter. Opplysningsplikten er et selvstendig og personlig ansvar, og er særlig aktuell for de som arbeider ved helsestasjoner, sykehus, legekontorer, politiet, barnehager, skoler, sosialkontor, familievernkontor og krisesentre. Du har opplysningsplikt til barneverntjenesten når du har grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller utsatt for andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker. Dette følger av Barnevernloven § 6-4 ”.
(http://www.handboka.no/Vgs/Veiled/Dep/opplysningsplikt.htm)
Videre:
Barne- og familiedepartementet ga i 2003 ut heftet: ” Seksuelle overgrep mot barn. En veileder for hjelpeapparatet”. Her vil du finne informasjon og svar på det du spør om. Se linken under. Les, lær og del kunnskapen din med andre. Lykke til!
Annlaug