?Spørsmål
Vi forbereder adventstid. Har du tips rundt juleevangeliet tilpasset barn i alderen 2-6?
Vennlig hilsen Margareth
!Svar
Hei Margareth!
Her kunne jeg ha skrevet side opp og side ned, men det er det dessverre ikke rom for. Det enkleste (og kanskje det beste) ”opplegget” jeg selv har hatt, var følgende:
Gjennom hele adventstiden og hver dag sang vi Alf Prøysens ”Julekveldsvise” – alle vers. Den siste uka begynte vi å ”spille” historien. Barna fikk roller, ble kledd ut og så øvde vi. På juleavslutningen for foreldre og søsken ble ”julespillet” vårt framført. En voksen satt bak vinduet i dukkekroken med et barn på fanget og kikket ut. Lyset ble slått av i rommet, en lyskaster lyste opp de to i vinduet og så begynte hun å synge. ”Nå har vi vaska gølvet… dra krakken bortåt glaset, så sett vi øss og ser….” Mens hun sang, spilte barna hele historien. Denne sangen ER juleevangeliet og den er mer enn bra nok. Her er roller for alle barna; Maria og Josef, hyrdene, de tre vise menn og alle dyrene. Hvis enkelte barn ikke vil spille, kan de hjelpe til med sangen. Jeg opplevde dette som enkelt, stemningsfullt og vakkert, uten at det krevde all verdens med ekstraarbeid for oss voksne.
Med ønske om en fin førjulstid for både små og store!
Annlaug