0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
nov192009

Dødsfall i barnehagen

Et medlem har opplevd et dødsfall til en av foreldrene i barnehagen. Hva gjør hun?

?Spørsmål

Hei.
Vi har nylig hatt et dødsfall i barnehagen der en av foreldrene til et barn har omkommet. I en slik situasjon blir man litt handlingslammet, og jeg lurer på om du eller noen har råd til hvordan man håndterer en slik situasjon.

NN

!Svar

Kjære NN!

Av og til rammer livet på verst tenkelige måte, også i barnehagen. Vi ønsker jo å skåne barna fra vonde eller traumatiske opplevelser, men når slike ting inntreffer er vi maktesløse. Dermed blir det viktig å gjøre det lille vi kan og å gjøre det godt. Først har jeg lyst til å si: Du kan ikke trø feil om du styres av kjærlighet. Din innlevelsesevne, empati, omsorg og lydhørhet blir dermed veldig viktig. Ideelt sett hadde det vært ønskelig å ha en samtale med dette barnets pårørende og sammen bli enige om hvordan en bør gå fram. Ofte er dette umulig. Familier som gjennomgår en slik krise har som regel mer enn nok med seg selv og det må vi respektere.

Jeg vet ikke hvordan det er i den kommunen du bor, men jeg vet at en del kommuner har utarbeidet ”kriseplaner” for barnehage og skole som kan hjelpe når barn går gjennom denne type ting. Jeg ville ha sjekket om dette finnes. Utover det:

Foreldregruppa trenger noe informasjon for å kunne møte egne barns reaksjoner og spørsmål. I forhold til barnegruppa:

Vær åpen om det som har skjedd. Skap høytid (eks. tenne lys, ett minutts stillhet) legg til rette for alvor og samtaler. Ikke si for mye, la barna spørre. Videre fokus: Hva kan vi gjøre for å hjelpe ”Synne” (fiktivt navn) framover nå? Vær forberedt på at det kan ta tid før denne hendelsen slipper taket i barnegruppa.

Barn trenger alltid voksne som står støtt og formidler at de er der for dem. I denne situasjonen trenger de mer enn noen sinne. Lykke til med denne viktige oppgaven!

Vi hører gjerne fra folk ”der ute” som har erfaringer knyttet til denne type situasjon…

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo