Spørsmål og svar

Hver uke svarer Annlaug Madland på medlemmenes spørsmål

Annlaug Madland er førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring fra arbeid i barnehage og med å utdanne førskolelærere

0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Inni veggen i barnehagen | Main | Urolig for seksåringene »
onsdag
okt142015

Barnehage stenges - ligger for nær mottakssenter for flyktninger

Kile: Agderposten

Hove barnehage i Arendal kommune stenges umiddelbart etter at både ansette og barnas foreldre er bekymret for alle flyktningene som oppholder seg i nærheten av barnehagen.

Det var på et foreldremøte i Hove barnehage fredag at de ansatte uttrykte bekymring for alle flyktningene som oppholdt seg ved barnehagen.

- Ikke greit

Foreldrene mener kommunen gjorde en for dårlig planleggingsjobb i forkant av etableringen av transittmottaketi  Hove, på Tromøya utenfor Arendal.

– Dette er ikke greit verken for barna, eller oss som foreldre. Hvor er risikovurderingen i forkant av at transittmottaket kom rett ved siden av barnehagen? spør Silje Andreassen, foreldrerepresentant i Samarbeidsutvalget for Hove barnehage.

Allerede fra mandag morgen ble barnehagen stengt, og barna fordelt i to andre avdelinger på Tromøya.

Slåsskamp

På vei til foreldremøtet fredag ble flere foreldre vitner til det som beskrives som en blodig slåsskamp mellom flyktninger på utsiden av barnehagen.

– Jeg er rett og slett sinna. Her er det mangel på informasjon og forberedelser som gjør at jeg ikke engang vet hva jeg skal si til barna mine om hvorfor de ikke får forberedt seg på å måtte bytte barnehage, sier Andreassen.

Overdrevet

Mottaksleder for Hero Norge på Hove, Trond Erik Bognø, synes det hele virker blåst ut av proporsjoner.

– Vi hadde en liten hendelse på fredag der en ung mann var litt utagerende og en annen beboer forsøkte å roe ham ned før vaktene våre kom. Jeg kaller det ikke en hendelse om en eller flere asylsøkere forviller seg innenfor gjerdet til barnehagen. Det blir feil for meg, sier Bognø til Agderposten.

Oppvekstsjef i Arendal kommune, Roar Aaserud, mener man har funnet den beste løsningen, når barnehagen legges ned og barna fordeles på to andre enheter.

– Jeg var ikke forberedt på at det skulle bli nødvendig å flytte barna til andre barnehager. I etterpåklokskapens lys er det mulig vi skulle tenkt at dette kunne bli et problem, men det er bare 13 barn det berører og da var det håndterbart, sier Aaserud.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo