Vil hindre ufaglærte jobb i barnehage

Kilde: NRK. Foto: Supercoolbaby
Utdanningsforbundet vil kreve at det innføres et minimumskrav om at man må være barne- og ungdomsarbeider for å kunne jobbe i barnehage.
– Barnehagene er det første steget i barns utdanning. Det er en særlig viktig jobb alle som jobber i barnehagen har. De trenger kompetanse for å kunne jobbe med disse barna forteller leder i Utdanningsforbundet Mimmi Bjerkestrand til NRK.
Fagbrev
Bjerkestrand får støtte av Mette Henriksen Aas i Fagforbudet, som understreker at man ikke vil kaste ut noen av de eksisterende assistentene:
- Det vi ønsker oss er at arbeidsgiver legger til rette for dem som vil, og realkompetansevurdere det de faktisk har lært. De må få mulighet til å ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere, sier Henriksen Aas i et intervju med NRK.
Mangfold
Laila Brantenberg ved Rodeløkka barnehage i Oslo mener man ikke kommer til å klarer og fylle alle stillinger med faglærte.
Brantenberg mener man bør ha plass til mange yrkesgrupper ibarnehagen.
– Det hadde vært fint med elektrikere, rørleggere og håndtverkere som kan ting og som kan lære barna noe. Men jeg mener man må ha kvalifiserte barne- og ungdomsarbeidere og pedagogiske ledere. Men ikke alle, da blir det kjedelig og veldig lite mangfold, sier Brantenberg til NRK.
Reader Comments (1)
Hei.
Jeg mener det er bra at man også har ufaglærte i barnehager, men det skal selvfølgelig også være faglærte til stede.
Det at Utdanningsforbundet ville kreve at det skulle innføres et minimumskrav som barne- og ungdomsarbeider for personell i barnehager er bare tull. Og takk og lov at det ikke ble slik. I hvert fall ikke enda...
Selv er jeg bare elektriker av yrke, og jeg har faktisk jobbet som ansatt i barnehage før. Jeg var veldig populær blant barna, men også hos de ansatte. Jeg har ingen pedagogisk utdanning, men har selv to barn. Og innimellom satte jeg faktisk de nyutdannede pedagogiske lederne på plass. Ting fungerer ikke alltid i praksis slik det står i læreboka.