Solgte barnehagekjede. Gevinst: 300 millioner kroner!

Kilde: Dagbladet
Tidenes dugnad for full barnehagedekning har blitt en gullgruve for private storaktører. Finansiert av våre skattepenger.
Barnehagemillionær: Einar Magne Jansen bor flott ved sjøen i Kopervik.
- Når oljen tar slutt kan vi selge barnehagetjenester. Sier Thomas Havnegjelde til Dagbladet.
Havnegjelde har nettopp skissert planene for barnehagekonsernet han ble headhuntet til for får år siden. Espira vil bli den beste barnehagedriveren i Norden med det konkurransefortrinnet de har vil de med kvalitet og innhold også forsøke å opprette et internasjonalt kontor.
Havnegjerde tjener 1,7 millioner kroner i årset. Konsernet han leder omsetter i dag barnehagetjenester for om lag en milliard kroner i året. Selskapet har 1800 ansatte, 64 barnehager og 6500 barnehagebarn å vise til.
Barnehage er blitt stor butikk. Bare i år bruker Norge 27 milliarder skattekroner på barnehagene. Rundt halvparten av dette går til private.
- Målet om full barnehagedekning har hatt en utilsiktet virkning. I hvilke andre bransjer kan private aktører få statsstøtte til driftskostnader på minimum 88 prosent Hvilke andre kan få dekket renter og avdrag på bygge-lånene sine, spør førsteamanuensis og forsker på privat og kommersiell barnehagedrift, Clas Jostein Claussen til Dagbladet.
- Det er mange hull i det nåværende regelverket som dyktige barnehageeiere vet å utnytte, sier forsker Trond Erik Lunder ved Telemarksforskning, og fortsetter:
- Det er mange hull i det nåværende regelverket sier Trond Erik Lunder ved Telemarksforskning til Dagbladet. Forskjellige regnskapssystemer har også gjort budsjettene for de private barnehagene vanskelige å kontrollere.
Espira er barnehagekjempen som for en måned siden kom i hardt vær da det ble avslørt at konsernet betaler tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen for å stoppe regjeringens forslag om nye regler for privat barnehagedrift. Forslaget går i hovedtrekk ut på å begrense utbytte til eierne og å få på plass bestemmelser om tilbakeføring av private barnehager til kommunene ved salg eller nedleggelse.
Kort sagt - begrense den offentlige pengestrømmen som går i lomma på de private barnehageeierne.
Reader Comments (2)
Ja selvsagt måtte det være Espira. Espira er jo som kjent eid av staten. Det er ingen andre som kan ta ut så store utbytter. Skulle gjerne ha snakket med arbeiderne i disse barnehagene. Hvordan er arbeidsforholdene der? Det virker jo som om alt at overskudd blir tatt ut og ikke investert i barna.........
Jeg tilhører ikke venstresiden blandt norske pedagoger og har dermed ikke førståelse for debaten rundt statsstøtte. Alle som henger seg på regjeringens surmulig, glemmer flere forhold. I dette distriktet er det etter hvert seks Espirabarnehager. Hva bidrar ikke dette til samfunnsøkonomisk? Vi handler inn fra lokale leverandører. Folk har barnehagen i nærmiljøet.
Lisbeth er åpenbart av en viss oppfattning av arbeidsfoholdene i Espira. Vel- jeg kan fortelle om et uvanlig godt arbeismiljø. SVÆRT god kommunikasjon mellom ansatte og ledelse. Økonomisk handlefrihet som andre barnehager bare kan drømme om. Vi setter paragrafen om barns rett til medbestemmelse høyt og barna er fornøyde som bare det!
Handlefriheten som den enlkelte pedleder har, er unik. På min avdelig innførte jeg High scope fordei jeg mente det ville fungere best. Ikke fordi jeg fikk det tredd ned over hodet. Og husk: Oljeselskap, vegentrepenører, aviser lever stort på statsstøtte. Hvordan skal vi få gjordt noe med lønningene våre når det bltr etablert en politisk vrangforestilling om at det ikke skal tjenes penger på barnehagedrift? Dagens venstreside er forvirret og ikke i kontakt med grasrota. Misunnelse er bremsekolossen i all utvikling - så også i denne debatten.