Spørsmål og svar

Hver uke svarer Annlaug Madland på medlemmenes spørsmål

Annlaug Madland er førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring fra arbeid i barnehage og med å utdanne førskolelærere

0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Barnehagetvang for språksvake | Main | 0-6' AVDELINGSPLANLEGGER »
søndag
feb062011

Vil fjerne makspris

Kilde: Aftenbladet. Foto: Venstre arkiv

Oppvekstpolitikerne i Stavanger diskuterte tirsdag kveld hvorvidt man bør oppheve makspris i barnehagene.

– Vi må ikke sette oss i en slik situasjon at kvaliteten i barnehagene er sånn at folk ikke ønsker å benytte seg av tilbudet. Jeg hører fra mine venner at de er villige til å betale både 100, 200 og kanskje 300 kroner mer i måneden for å sikre seg kvalitet i barnehagen. Dersom alle som har råd til det hadde betalt noen hundrelapper ekstra, ville det gitt oss nye muligheter, sa nestlederen i kommunalstyret for oppvekst Iselin Nybø til Aftenbladet.

«Alle har råd»

Reaksjonene lot ikke vente på seg.

– Maksprisen er et uttrykk for en ønsket samfunnsretning. Den har ført til at flere barn går i barnehage, fordi alle nå har råd til det. Venstres forslag vil snu denne retningen. Jeg er glad for og stolt over at vi i Stavanger har klart å beholde er graderingssystem i tillegg til maksprisen, slik at de med dårligst råd betaler mindre enn maksprisen, sa Aps Odd Kristian Reme.

Også Sps Bjarne Kvadsheim lot seg provosere:

– Hvis vi skal gå den veien, at de som har råd til det skal betale mer for barnehageplassen, vil vi få et A-lag og et B-lag. Da er vi ute og kjøre. Maksprisen har vært veldig viktig for å oppnå full barnehagedekning, vi må ikke tulle med den, sa Kvadsheim til aftenbladet.

Advarte mot makspris

Men Nybø fikk også mye støtte for sitt utspill.

– Høyre har hele tiden vært uenig i maksprisen. Allerede da den ble innført, advarte vi mot at den var underfinansiert og ville bli dyr for kommunene. Jeg er altså ikke redd for å innføre et mer fleksibelt betalingssystem i barnehagene, der de som har råd betaler mer. Det er et godt prinsipp, sa Erlend Jordal (H).

Og Frp' Trond Birkedal:

– Frp var, sammen med SV, arkitekten bak maksprisen. Men det betyr ikke at den skal vare evig. Jeg støtter Venstre i at ordningen nå er moden for revurdering, sa Birkedal.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo