Språkproblemer for minoritetsbarn

Kilde: Dagsavisen Foto: Stortingets arkiv
Seks år gamle minoritetsbarn har et språknivå tilsvarende en norsk femåring når de begynner på skolen. Elevene skjønner ofte ikke hva læreren sier, viser en undersøkelse gjort av PPT.
Språkhandikap
Stortingsrepresentant Akhtar Chaudhry (SV) mener minoritetsforeldre må ta et langt større ansvar for barnas språkkompetanse før skolestart og kommer med følgende oppfordring til:
Dropp kontantstøtten og send barna i barnehage så tidlig som mulig.
Dropp lange utenlandsopphold mens de er små.
Ikke ta barna ut av barnehage i lange perioder utenom feriene.
Stort gap
– Vi vet at mange minoritetsforeldre tar barna med på langvarige utenlandsopphold til hjemlandet når de er små og etter at de har begynt på skolen. Dette må foreldrene slutte med, sier Chaudhry til Dagsavisen.
– Det er utrolig bekymringsfullt at forskjellen systematisk er så stor. Spesielt når vi vet hvor hardt vi alle sammen jobber for at barn med minoritetsbakgrunn skal bli integrert og ha et best mulig utgangspunkt når de starter i førsteklasse, sier Chaudhry.
Kartlegge
– Foreldrene må rett og slett prioritere barnas språkutvikling, skolemestring og et vellykket liv i Norge framfor kontantstøtte og utenlandsopphold, sier stortingspolitikeren.
I dag går 55 prosent av de minoritetsspråklige 2-åringene i barnehage. Så fort kontantstøtten tar slutt, øker andelen til 81 prosent av barna.
– Dette viser hvorfor vi må kvitte oss med kontantstøtten, men fratar ikke foreldrene et selvstendig ansvar, understreker Chaudhry.
– Jeg mener barnehagene allerede har de verktøyene som trengs. Dette handler om å få en enda større språkbevissthet. Mye er gjort, men jeg er ikke fornøyd før minoritetsbarna er på samme språklige nivå som etnisk norske barn når de begynner på skolen, sier Chaudhry.
– Som SV-er er jeg glad for at vi har fått full barnehagedekning, at prisen er lav og at regjeringen gir gratis halvdagsbarnehagetilbud i bydeler hvor barn med minoritetsspråk er konsentrert, tilføyer han.
Reader Comments