Ledere i barnehage mest slitne

Ingen andre ledergrupper føler seg så nedlesset i arbeid som rektorer og barnehagestyrere, viser en kartlegging av norske ledere.
Antall intervjuede i YS-studien er ikke mange nok til å generalisere resultatene, men tendensen sammenfaller med flere andre studier av skole- og barnehageledere, ifølge Norsk Skolelederforbund og Utdanningsforbundet.
Leder i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand, sier en undersøkelse de har foretatt tidligere i år viser at ledere i skole og barnehage sliter med å få tid til den pedagogiske ledelsen.
– For mye tid går med til rapportering og byråkratisk arbeid, sier hun.
-
Barnehagene er blitt større og kravene til det pedagogiske arbeidet har økt. Barnehagestyrerne har i dag gjennomsnittlig flere barn og flere ansatte å forholde seg til og langt flere oppgaver med rapportering og faglig oppfølging av barn og ansatte enn hva de har hatt tidligere.
-
Hva gjør dette med kvaliteten i barnehagen?
Dine kommentarer