Berører terrorsaken barn?

?Spørsmål
I forbindelse med den store rettsaken mot Breivik lurer jeg på om du har noen tanker rundt hvordan vi forholder oss om dette overfor barna i barnehagen. Fortrinnsvis 4-6 åringene? Bør vi snakke om det eller la det ligge?
Marianne
!Svar
Hei, Marianne!
Jeg vil tro at det blir vanskelig å la dette ligge fullstendig da dere helt sikkert kommer til å oppleve at noen av barna er opptatt av det som skjer. Barns spørsmål, interesser og kommentarer vil alltid være med på å påvirke innholdet i barnehagen. Så også i denne situasjonen. Jeg tror imidlertid at det er viktig å ha tenkt igjennom HVA man skal snakke om og ikke minst: HVORDAN. Linkene under gir råd i forhold til denne spesielle situasjonen. Håper det kan hjelpe dere…
http://www.nrk.no/
Lykke til!
Annlaug
Reader Comments (1)
Fant denne kommentaren fra barneombudet på VG-nett
Hvor mye skal man egentlig fortelle barna sine om denne terrorsaken, uten at det skal bli for mye for de?
Hei Cathrine. Lite, men nok, tror jeg er en passende ledetråd. Det er så mye annet som skjer i livet, at du skal sørge for at dette bare er en av flere ting som skjer og snakkes om. men benytt gjerne anledningen til å snakke generelt om rettssystem, rettssaler og slike ting som stadig er oppe i den offentlige samtalen. Da vil barna hive seg på med konkrete spørsmål om det de lurer på.
Jeg må avslutte nå, og jeg vil gjerne takke alle dere som har sendt inn. Til alle dere som ikke fikk svar og andre interesserte, sjekk på www.barneombudet.no, og dere vil få svar på mye av det dere lurer på om hvordan man skal snakke med barn om terrorsaken.
Lykke til alle sammen. Som oppsummering: Undersøk med barna. Snakk med dem. Lytt til dem. Gjør dem trygge. Og gi informasjon: Lite, men nok.
Takk for meg.
Hilsen Reidar Hjermann, barneombud