Det lille ekstra...

Ingen ting er som en meningsfylt samtale om temaer som betyr noe for meg selv (kanskje ikke så rart?). En slik samtale deltok jeg i her om dagen. Foranledningen var noen utsagn med påstander om at late mennesker og ungdom spesielt kun jobber for penger og knapt nok jobber i det hele tatt.
Disse menneskene har ofte stor kunnskap om egne rettigheter i arbeidslivet, ble det sagt (permisjoner, flyttedager, sykedager, pauser, ferieordning etc.). De fokuserer imidlertid svært lite på egne plikter, ble det også sagt.
Jeg skal ikke gå inn på disse påstandene her. I stedet vil jeg komme med to egne påstander:
-
De aller fleste jobber kan være uutholdelig kjedelige
-
De samme jobbene kan være interessante, meningsfylte og gledesfylte.
Det handler om å gjøre eller ikke gjøre ”det lille ekstra”
Eksempler på det siste:
-
Rengjøringspersonell (det heter vel ikke det lenger) som ikke kan vaske èn cm oppover veggen, selv om de ser flekker der …
-
Renovasjonsarbeidere som ikke kan gå to skritt ekstra for å hente søppeldunken dersom huseieren har glemt å sette den ut
-
Drosjesjåfører som nekter å gå ut av bilen for å løfte den tunge kofferten inn i bagasjerommet
-
Læreren som ikke gidder å ringe foreldre etter arbeidstid selv om hun eller han burde gjøre nettopp det da informasjonen hun eller han sitter på er viktig og hun eller han vet at de ikke har fått det med seg
-
Saksbehandleren i NAV som ikke gjør noen anstrengelser for å finne en løsning utover det hun eller han strengt tatt må selv om personen de er satt til å hjelpe helt klart er i nød
Vi kunne fortsatt og fortsatt med eksempler hentet fra flere yrkesgrupper. De fleste av oss har støtt på noen slike mennesker; til og med i barnehagen.
For meg er jobben i barnehagen den gøyeste og beste jobben jeg vet om. MEN: jeg har absolutt støtt på folk som ser ut til å de kjede seg. Jeg kan love deg: de gjorde ikke noe ekstra.
Følgene er mange: de blir dårlig likt av barn, foreldre og kollegaer, de påfører andre ekstraarbeid, de forsurer arbeidsmiljøet og mange av dem vet innerst inne at de ikke duger. ”Som du sår, skal du høste” er det noe som heter. Et annet uttrykk sier: ”Det kommer ingen ting i en lukket hånd”
Appell: Gjør det lille ekstra, hver eneste dag! Jeg lover at du kommer til å trives på jobben. I tillegg vil du synes godt om deg selv.
Ingen dum investering …
Annlaug
Reader Comments