0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Hva gjør man i sprengkulda? | Main | »
fredag
des112009

Helt mot jul

?Spørsmål

Jeg har noen foreldre som er HELT mot alt som er jul og religion i barnehagen. De holder barna så mye de kan borte fra barnehagen når vi tar opp temaer som har med jul å gjøre. En hel del nå i desember altså.  Utgangspunktet er jo det deres egen sak selv om jeg synes det er litt tullete, men det er allikevel litt problematisk at barna er borte fra felles aktiviteter i barnehagen. Har du råd? Finnes det en glup måte å fremstille dette for dem slik at de forstår at det er viktig at barna er i barnehagen og deltar i feller aktiviteter? Eller burde vi tilpasse oss?

Hilsen frustrert ped.leder

!Svar

Hei!

Det jeg tenker rundt denne situasjonen koker ned til tre ord:

1. Informasjon
  2. Dialog
  3. Kompromiss

Jeg sier ofte til studenter i førskolelærerudanningen: ”I barnehagen kan vi gjøre alt mulig rart, hvis vi kan begrunne valgene våre godt og hvis disse begrunnelsene er i samsvar med Rammeplanen og lovverket for øvrig.” I tillegg får de høre at vi skal være i stand til å begrunne ALT vi gjør. Jeg tar det for gitt at dere har gode begrunnelser for de tradisjonene dere følger i forhold til høytider og annet.

Tips: kall dette foreldreparet inn til en samtale. Gi dem mye og god informasjon om det dere driver med og hvorfor. Ned til minste detalj. Kanskje vil foreldrene oppdage at deler av det de er skeptiske til, egentlig ikke er så farlig. Gå så i dialog og be om hjelp. Gi dem innsikt i verdien av at deres barn virkelig blir en del av fellesskapet og be dem om innspill. Vær villig til å endre på ting dersom det kan hjelpe disse foreldrene.

Med dette mener jeg ikke å si at dere må tilpasse dere fullstendig og legge vekk alt dere har pleid å gjøre. Norske barnehager har fremdeles en kristen formålsparagraf: ”Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier” (Barnehageloven, § 1, Formål). En ny formålsparagraf er på trappene, men er ikke gjort gjeldende enda. Dermed har dere all mulig rett til å feire kristne høytider. Samtidig er Rammeplanen også svært tydelig på foreldres rett til medvirkning og betydningen av et godt samarbeid med foreldrene. Slik jeg ser det, er dialog den beste veien å gå når mennesker står langt fra hverandre, men trenger nærhet. Lykke til med dette og god jul!

Annlaug

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo