?Spørsmål
Hei.
Hva gjør man når en forelder kommer beruset i barnehagen? Melder man fra til Barnevernet med det samme eller ser man an situasjonen? Det er hva som har hendt hos oss denne uken. En far var tydelig beruset i barnehagen. Det er den første gangen dette har hendt, og det er jo julebordsesong.
Har dere noen råd i en slik sammenheng?
Takk for flott forum!
Malin
!Svar
Generelt tenker jeg at toleransen bør være veldig lav i situasjoner som dette. Men, som du sier; det er julebordsesong og det kan være en engangsforeteelse. Du kan selvfølgelig ringe Barnevernet i kommunen din og be om råd uten å ”melde”, som du sier. De har erfaring rundt denne type spørsmål. Jeg ville tatt en prat med den aktuelle faren. Jeg ville vært helt åpen på hva vi mener å ha sett og formidlet bekymringen vår.
De gangene jeg har ”meldt” foreldre til Barnevernet, har jeg alltid hatt en samtale med dem først (etter råd fra Barnevernet). Jeg har også sagt fra at jeg kom til å ta kontakt med Barnevernet før jeg ”meldte” dem.
Denne type opplevelser er veldig ubehagelige og krever mye av oss. Derfor blir det viktig å fokusere på det som er vårt ansvar; nemlig barnets beste. Med dette lengst framme på netthinnen blir det litt
lettere å stå oppreist. Lykke til!
Vi tar gjerne imot innspill fra andre med liknende erfaringer …
Annlaug
Reader Comments (1)
Hei
Har ikke barnet en mor?
Jeg ville tatt kontakt med mora (eventuelt den andre som har omsorgen for barnet), og forklart situasjonen.