Kreftsjukt barn

? Spørsmål
Kreftsjukt barn.
Vi har fått eit nytt barn i barnehagen som har kreft, og lurer på om det er barnehagar som vil dele sine erfaringar om korleis takle situasjonar som vil oppstå. Tenker på hjelp til personalgruppa, barnegruppa og foreldre. Har tenkt at Kreftforeningen eller kreftteamet på sjukehuset er aktuelle samarbeidspartnarar, men har ikkje tatt kontakt med dei enno.
Mvh Kari
!Svar
Takk for innlegg, Kari! Herved oppfordres medlemmene til å komme med sine
innspill rundt dette temaet.
Annlaug

Reader Comments (2)
Hei.
Jeg har ikke erfaring med kreftsyke barn, men jeg antar holdningen kommer litt an på graden av sykdom. Kommer vedkommende f eks til å bli borte store deler av tiden grunnet behandling? Er det for sent med behandling? osv. I utgangspunktet tenker jeg at man bør ha fokus på det friske og mulighetene mer enn på sykdom og begrensinger. Jeg tror det er til det beste for alle.
Ikke lett dette. Lykke til.
Hei!
Har erfaring med kreftsykt barn i barnehagen. Kreftforeningen var veldig gode å ta kontakt med, de er veldig hjelpsomme, så det anbefales. Ellers finnes en kjempefin bok om Kjemo-Kasper. Den er fin å bruke for de største barna - brukte den til 4-og5-åringene. Har jo litt med hvilken kreftform og alder på det syke barnet. Ellers hadde vi god kontakt med det syke barnet når det var borte. Vi sendte post, bilder, hverdagshistorier fra barnehagen til sykehuset. Vi fikk også brev og meldinger tilbake. Ta kontakt med Kreftforeningen så hjelper de med mye bra litteratur. Vi fikk tilbakemelding fra foreldrene om at de glimtene de fikk fra barnehagen og vennene til barnet den tiden de var på sykehuset, var gode å få.
Dette er ingen enkel ting, men lykke til med arbeidet.
Vårt barn er nå frisk fra kreften.