0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Lav bemanning | Main | Transe? »
torsdag
okt132011

Kjernetid

?Spørsmål

Hei!

Jeg, som styrer, samt mine avdelingsledere, ønsker å ha en kjernetid for barna her i barnehagen. Vi starter våre pedagogiske aktiviteter, turer mm 09.30, og vi synes det skaper uro at barna kommer etter at disse aktivitetene har startet opp. Selv om vi har informert om denne kjernetiden på foreldremøter, i vedtekter og i årsplan, så blir ikke dette respektert av mange foreldre.

Kan du si litt om hva du tenker om kjernetid, og gi meg dine argumenter for eller eventuelt mot?

Ane 

!Svar

Hei!

Jeg har mange gode argumenter FOR kjernetid, men jeg kan også se noen motargumenter…

FOR:

• God, ”felles” start på dagen
  • Ofte vanskelig for barn å ankomme ”midt i” en aktivitet som alle de andre barna er godt i gang me
  • Enklere å få møtt det enkelte barn og forelder på en skikkelig måte om de ankommer i den tiden som er ”avsatt” til dette
  • Enklere å organisere/gjennomføre det vi har planlagt når vi vet hvor mange barn vi har den enkelte dag
  • Om vi spontant bestemmer oss for å gå på tur f. eks. (noe jeg mener vi bør kunne gjøre), blir det ganske ubehagelig for de barna som kommer seint og finner en tom avdeling

MOT:

• Vi skal drive service, være fleksible, imøtekommende og vise forståelse for den enkelte families behov og det kan absolutt være gode grunner for at ikke vårt ”system” passer dem til enhver tid…

For å få til det dere ønsker tror jeg det blir viktig med tilstrekkelig og god informasjon om HVORFOR (altså gode argumenter- faglige og jfr. Rammeplanen). Når foreldre ”får øye” på fordelene med kjernetid og hvilke ulemper det gir barnet deres om de ikke stiller, så tror jeg de fleste vil strekke seg langt for å følge opp. Samtidig må en ta høyde for at folk av og til ikke får det til…

Er det noen andre ”der ute” som har nyttige innspill rundt dette?

Lykke til, Ane!

Annlaug

Reader Comments (2)

Ja, jeg har litt flere tanker her. Det er ingen tvil om at barnehager gjør en kjempeflott jobb for barn, men jeg synes de er viktig å tenke på at vi i dagens samfunn stresser veldig mye med alt barna skal rekke og få til. Er det ikke flott at foreldre har kvalitetstid og ro med barna sine når de har mulighet til det. Det er en helt annen hverdag som venter dem i skolen. Da er det ikke lenger rom for å ta det med ro sammen om morgenen. Ikke glem hvilken kraft det har at forelder og barn er sammen! Er det ikke heller sånn at vi av og til kunne ønske barna slapp de lange dagene, uke etter uke. De er kompetente lærende vesener, ja, men også små!

Jeg synes det er viktig å unngå regler om kjernetid, med heller tenke mer individuellt på dette. Kan "Nora" klare seg fint her i livet uten å ha deltatt på denne gruppa eller formingsaktiviteten? Kan hennes erfaring med å ev. havne midt i en aktivitet også ansees som læring. Er det henne eller oss det plager mest? Er det ikke en form for gruppepress foreldrene opplever med argumenter om å gå glipp av noe? Jeg setter det litt på spissen her men synes ikke vi skal glemme at oppdragelsen av barnets skal skje i nært samarbeid med barnets hjem.

Det er klart at det er viktig å si ifra dersom en ser at barnet gjentatte ganger føler seg utenfor, eller ikke kommer inn i fellesskapet. Og da er også det gode argumenter for det. Turer og andre arr må jo selvfølgelig respekteres, for det er viktig at foreldre forstår at ikke bhg bare er til for deres barn, men at det er et fellesskap.

oktober 13, 2011 | Unregistered CommenterAnette

Jeg er veldig enig med Anette, jeg syns i størst mulig grad vi skal la familiene få finne sin måte. Men foreldre som leverer sent, kan ikke forvente at barna får samme innhold i dagene, de kan ikke forvente at vi nødvendigvis kan ta i mot barnet veldig aktivt og jeg mener også at foreldre da må ta høyde for at de kanskje må levere barnet "i skogen"- i hvertfall på planlagte turdager.

Det er også viktig å se det individuelt; Noen barn trenger å komme tidlig for å komme inn i leken, noen barn trenger å være i tide til språkgruppen etc, men det må man snakke med de det gjelder om.

oktober 13, 2011 | Unregistered Commentertoril

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo