Transe?

?Spørsmål
Vi har en jente på avdelingen som stadig vekk oppsøker tripptrappstolen for deretter å lene seg forover og sitte og riste med bena og hele kroppen. Det kan virke som hun er i sin egen verden når hun gjør dette. Hun bruker mye krefter på dette og blir rød og svett. Alder 2,5 år. Hvis vi sier nei, blir hun lei seg. Vi prøver å avlede, men hun starter ofte igjen. Dette skjer altså ved bordet, i samling eller ved at hun oppsøker stolen selv for å gjøre det.
Vi er usikre på hvordan vi skal gripe dette an.
Hilsen N
!Svar
Kjære deg… det kan jeg godt forstå! Ikke vet jeg hva dette skyldes og ikke har jeg skråsikre meninger om hva dere kan gjøre. Kanskje er det ikke så viktig hvorfor hun gjør som hun gjør, men jeg tenker at hun hadde ikke gjort det om det ikke oppleves positivt på en eller annen måte. Dermed kan det nok være en ide å finne fram til andre ting hun virkelig liker og ta henne med på dette i stedet. Altså avlede med noe som er mer attraktivt.
Sånn sett, så gjør det jo ingen ting om hun sitter og rister litt av og til, men jeg forstår på deg at hun gjør det temmelig ofte og det kan umulig være videre positivt for henne. Det hender ikke så sjelden at førskolebarn får ”uvaner” som de ikke alltid klarer å legge vekk ved egen hjelp. (kremting, hopping, lyder, dunking etc.). Vanligvis går det over av seg selv, men av og til må vi voksne trø til og lede barnet over i noe annet.
Så: observer henne nøye, finn ut når hun virkelig er glad, gi dette i bøtter og spann samt masse oppmerksomhet, fysisk kontakt og forsøk og ligg et skritt foran henne. Når dere ser at hun planlegger å gå inn i ”transen” sin må dere være der og overraske henne med noe helt annet. Å nekte henne med ord, tviler jeg på vil føre til suksess. Aktive, lydhøre voksne med humor og tålmodighet kan imidlertid få til mye.
Om problemet forsterkes eller ikke opphører etter hvert, ville jeg vurdert å få hjelp fra andre instanser.
Lykke til!
Reader Comments (1)
Jeg vet ikke, men dette KAN jo være en form for (selv)stimulering/masturbering? Dersom denne jenta i deres barnehage får reimen i tripptrappstolen i skrittet, kanskje hun syns dette er godt?
Vi har en jente hos oss som er ca 3 år. Hun har i økende grad begynt å legge seg ned og gni beina mot hverandre. Det er ikke andre ting eller gjenstander involvert. For oss, ser det definitivt ut som om hun masturberer. Hun gjør det uavhengig om hun er våken, trøtt, leker, spiser. Glemmer seg vekk og heller gnir beina enn å leke med andre eller spise. Hun KAN leke med andre, men blir så oppslukt av denne aktiviteten at hun heller driver med det, eller velger seg roller der hun kan ligge å gni seg samtidig (feks være babyen som skal sove).
Det vi gjør, er å avlede henne. Vi henter henne ut fra de situasjonene der hun gnir seg. Vi finner på morsomme ting å gjøre i stedet. Vi stopper beina hennes når hun gnir seg når vi sitter og tegner eller perler osv.
Mulig dette ikke er riktig, men det er nå slik vi har gjort det. Altså ikke lage så stort nummer ut av det, ikke prate så mye eller si noe om det, bare hente henne vekk fra sofaen/madrassen der hun ligger, eller stoppe henne helt rolig uten noe mer oppmerksomhet.
Kun når hun skal hvile og blir hun så opptatt av å gni seg at hun ikke sovner, må vi be henne ligge i ro med beina, og sove....
Når dette er sagt, så er vi også oppmerksomme på at denne type seksualisert atferd kan tyde på overgrep, eller kanskje andre ting. Derfor følger vi nøye med på andre tegn, og dersom dette drar ut særlig i tid (har vel holdt på i ca 6 mnd nå, og økt på). Tar gjerne råd fra andre i lignende situasjoner...