0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Får ikke være med | Main | Vil ikke i barnehagen »
lørdag
mar192011

Hvem snakker med barna?

?Spørsmål

Jeg hørte på radioen i dag en psykolog som mente at det var foreldres ansvar å forklare barn hva som nå skjer i Japan, fordi det å se at ting vi har rundt oss til vanlig blir skylt bort, kan skape traumer. Hvordan mener du vil skal håndtere slike naturkatastrofer og annet overfor de minste?

Ole

!Svar

Hei, Ole!

Jeg fikk antakelig med meg den samme reportasjen som deg og stusset over at det overhode ikke ble nevnt at foreldre bør skåne små barn for denne type inntrykk. Mine egne barn vil antakelig si at jeg var temmelig hysterisk når det gjaldt å kontrollere hva de fikk se på tv. Selv tror jeg ikke dette er det verste jeg gjorde mot dem…

Jeg mente den gang – og mener fremdeles – at nyhetssendingene ikke er barneprogram.

Jeg er imidlertid klar over at barn snapper opp inntrykk (bilder, lyd, fortellinger) også utenfor hjemmet. Vi har ikke kontroll på alt og det barna våre er opptatt av bør vi kunne snakke med dem om. Når vi samtaler med barn om ”voksne” temaer, tror jeg det er viktig å holde oss der barnet er. Det er ikke sikkert at barnet er ute etter en lang og omstendelig forklaring på alt som skjer. Ofte kan det være en (for oss) liten detalj som synes viktig.

Jeg fant en liten tankevekker på Facebook her om dagen:

”En tanke overpedagogisk forklarer man gutten på 7 år at Japan er der hvor Pokèmon kommer fra. I lys av hendelsene lurer han på: - Kommer de til å lage flere Pokèmonkort?"

Så: finn ut hva barnet tenker/vet/er engstelig for og hold deg der. La barnet styre veien videre.

Unicefs hjemmeside gir følgende råd som kanskje kan være til hjelp:

Hvordan snakke med barna?

Gi barna tid til å snakke

Lytt til deres reaksjoner og følelser

Ta utgangspunkt i det barna er opptatt av

La barna selv bestemme hva de vil snakke om

Du trenger ikke å ha svar på alle spørsmål - det er ok å fortelle barnet at vi ikke vet

Gjør det tydelig for barnet at det er de voksne som har ansvaret for å sikre at barn og voksne får den nødhjelpen de har behov for

Les også>>

Lykke til!

Annlaug

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo