Tilvenning

?Spørsmål
Har du noen gode råd i forbindelse med tilvenning? Vi får de nærmeste dagene inn svært mange nye barn, da det var eierens ønske om at alle skulle begynne i løpet av august. Enkelte foreldre har tre dager til rådighet og ikke mer. For de fleste barna går dette greit, men erfaringsmessig er det bestandig noen som sliter. I år er det ekstraordinært ettersom vi har tre ganger så mange nye barn.
Råd om hvordan å organisere dette tas gjerne imot.
Vennligst
Tuva
!Svar
Hei, Tuva!
Dette er et tema som jeg har tenkt mye på de siste årene, kanskje særlig fordi jeg har fått barnebarn og dermed har fått med meg hennes ”tilvenninger”. I tillegg har jeg forstått på studenter og andre som har nærkontakt med barnehagen at tilvenningsperioden har andre kår enn den hadde ”på min tid”.
Den gang ba vi foreldrene holde av minst en uke (selv om det ikke nødvendigvis tok så lang tid) og vi tok inn to og to nye barn over en ganske lang periode. Jeg tror ikke foreldrene hadde krav på permisjon fra arbeidet, så det var nok feriedager som ble brukt. Det sier seg selv at det ble en mykere tilvenning for alle og at det var enklere å organisere.
I dag er situasjonen en annen. De nye barna kommer ofte nesten samtidig, foreldrene har kun tre dager til disposisjon og alt skjer innenfor et kort (og intenst) tidsrom.
I linken under finner du mange tips om hva som må til for å få denne perioden til å gå greit for barnet, foreldrene og personalet.
Helt konkret om hvordan arbeidet kan organiseres, står det imidlertid ikke spesielt mye om.
Kanskje vi skal sende den ballen ut til andre medlemmer? Hvordan gjør dere dette der ute?
http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2010/Juni/Slik-lykkes-barna-med-tilvenningen/
Lykke til, Tuva!
Annlaug
Reader Comments (1)
Jeg skjønner at det kan bli heftig med så mange nye barn(tenker mest på de minste) på en gang. Vi lar alle begynne den 1. august, men tenker at vi kanskje hadde måtte delt det på feks 2 uker hvis det hadde vært veldig mange. De aller fleste foreldrene trenger plassen fra 1. august på grunn av jobb.
Den første dagen skal foreldrene komme på besøk med barnet, de er der i 1-2 timer sammen med barnet. Her kan man fordele dem litt utover dagen slik at alle ikke kommer på samme tid. De to neste dagene bør man dele inn i grupper og bruke hele personalet(også fra andre avdelinger) Man kan sette inn noen vikarer i tillegg som er godt kjent i barnehagen til å ta seg av de "gamle "barna. Bruk også uteområdet på de barna som blir raskt trygge. Det som er viktig er at de nye barna har tilgang på en voksen som har tid til å ha det på fanget/på armen, eller sitte ved siden av det på gulvet. Jeg har kjøpt inn små ørepropper til de ansatte for å forhindre hørselskade i tilvenningensperioden. (man kan faktisk få permanent skade ved høy barnegråt nære øret) Vi legger alt annet pedagogisk arbeid tilside og fokuserer bare på omsorg og tilvenning i hele august. Vi har fått det til å fungere godt på denne måten.
Lykke til