Hvor går grensen for det voldelige?

?Spørsmål
Jeg er styrer og har vært det kun 2 år. For en uke siden så jeg en ansatt som var veldig hardhendt mot et barn. Det er andre gangen jeg har observert det. Første gangen gjorde jeg oppmerksom på at jeg hadde sett det og at det er uakseptabelt, nå lurer jeg på hva jeg gjør. Det virker som om hun mister noen grenser for seg selv når hun blir sint. Jeg lurer på om man rett og slett kan be folk som oppfører seg slik om å slutte?
Hilsen frustrert styrer
!Svar
For det første: vi har nulltoleranse når det gjelder vold mot barn i barnehagen! Når du sier ”veldig hardhendt”, høres det absolutt ut som den grensen er overskredet her. Det er meget alvorlig. Når du videre peker på at det virker som om denne ansatte mister noen grenser ”når hun blir sint”, blir jeg skikkelig bekymret. Profesjonalitet vil bl.a. si at vi ikke blir sinte. Vi ser lenger og forstår mer enn barn og det er en forutsetning for å kunne arbeide profesjonelt at vi ikke lar oss ”vippe av pinnen” og la egne følelser eller primitive reaksjoner styre handlingene våre.
Det er klart: Jeg har opplevd situasjoner i barnehagen hvor jeg eller andre voksne har vært nødt til å holde et barn for å hindre at det skadet seg selv eller andre. Dette har imidlertid aldri dreid seg om at den voksne har vært sint, men at barnet har trengt hjelp. Det du beskriver høres ut som noe helt annet og det skal overhode ikke tolereres.
Artikkel 19 i FNs barnekonvensjon sier at vi skal: ”… beskytte barnet mot alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbruk, vanskjøtsel eller forsømmelig behandling …”
Så her er terskelen lav og slik skal det være.
Jeg har ikke bred kunnskap om de juridiske sidene ved oppsigelse av ansatte. Det jeg vet om dette, baserer seg på inntrykk og erfaringer, men jeg er temmelig sikker på at alt må gjøres formelt riktig om man har dette som mål. Jeg vet ikke om du arbeider i en kommunal eller privat barnehage. Uansett ville jeg nok forhørt meg med andre instanser for å sikre korrekt fremgangsmåte. Barnehageadministrasjonen eller kommuneadvokaten kan sikkert bidra her.
Noe som antakelig ikke er lovlig, men som jeg selv har gjort (håper det ikke er straffbart!), er å gi klar beskjed: ”Mitt mål er at du skal slutte hos oss og hvis du er smart, sier du opp selv”. Dette ble gjort etter at flere advarsler var gitt og ingen forbedring hadde skjedd. Vedkommende sluttet og glad var jeg.
Se linken under for mer informasjon rundt oppsigelse av ansatte (fra Arbeidsmiljøloven).
Lykke til!
Annlaug