Vil ta utdannelse, men nektes av sjefen.

?Spørsmål
Jeg er 25 år og har jobbet i barnehage de tre siste årene. Jeg liker meg og jeg har kanskje hatt de tre beste årene av mitt liv. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg vil oppgradere og bli førskolelærer. Jeg har søkt og kommet inn på deltid slik at jeg kan fortsette å jobbe samtidig som jeg tar utdannelse. Men så kommer det litt dumme. Da jeg la frem dette for min sjef fikk det overraskende nok ingen positiv mottakelse. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde full stilling og at det ikke var aktuelt å gå ned til 50 %.
Min sjef er den eneste jeg ikke her HELT på god fot med og jeg mistenker at dette er et takk for sist (vi har hatt en konflikt for ca 1,5 år siden). Jeg kan selvsagt søke en annen jobb: Jeg får det sikkert, jeg burde sikkert ha snakket med min sjef om dette før, men jeg vil gjerne fortsette der jeg jobber ettersom dette er en jobb jeg trives godt i. Mitt spørsmål er: Kan hun gjøre dette mot meg? Har man rett til å ta utdannelse og da redusere stilling. Jeg har ikke spurt om penger til dette, kun om å halvere stillingen min så jeg kan fortsette der jeg jobber med halv stilling noen år fremover.
Det har vært en del snakk om rett til full tids ansettelse i det siste, men jeg lurer altså på rett til deltid.
Mvh
Truls
!Svar
Hei Truls!
I disse tider med stor mangel på førskolelærere, finner jeg det merkelig at en styrer ikke støtter ansatte som ønsker å ta utdanning. Min erfaring er utelukkende det motsatte av det du beskriver. Studenter jeg møter på deltidsstudiet forteller om arbeidsgivere som virkelig har lagt til rette for dem.
Jeg vet rett og slett ikke om man ”har rett på” deltid. Kanskje noen av leserne har erfaringer rundt dette?
Det er imidlertid en del ting du ikke sier noe om, som kanskje kan inneholde noen løsninger. For det første: Hvis barnehagen du arbeider i er kommunal, vil jeg anta at du kan kontakte barnehageadministrasjonen og be om råd. Jeg tror du skal lete lenge etter kommuner som ikke støtter ansatte med ønske om å utdanne seg til førskolelærere i dagens situasjon. Om barnehagen er privat, kan du kanskje sende en velbegrunnet søknad til styret? Videre: jeg vet ikke om du er fagorganisert. Hvis ikke, ville jeg organisert meg og bedt om fagforbundets hjelp.
Om ikke noe av dette fører fram: Ikke gi opp drømmen om utdanning! Få deg en ny jobb og sett i gang! Vi trenger førskolelærere!
Lykke til!
Annlaug