Spørsmål og svar

Hver uke svarer Annlaug Madland på medlemmenes spørsmål

 

 

Annlaug Madland er førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring fra arbeid i barnehage og med å utdanne førskolelærere

0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« 1 av 2 barnehager bryter lover! | Main | En helt vanlig dag i barnehagen »
onsdag
mar062013

Utdannes til uføretrygd

Kilde: Aftenposten

- Barn og unge med språkvansker utdannes til uføretrygd og psykisk kollaps, sier spesialpedagog Guro Bergseth.

- Mange barn og ungdommer får oppveksten ødelagt på grunn av språkvansker. Barnehager og skoler forsømmer ungene som ofte får stempel som tapere, både faglig og sosialt, fortsetter Bergseth.

Hun er spesialpedagog og rådgiver i GKB-Foreldrehjelpen, og var i syv år leder for Foreldreforeningen for barn med språkvansker.

En kartlegging har vist at hvert tiende barn i Norge har språkvansker, 5 til 7 prosent av dem har spesifikke språkvansker, som trolig aldri vil forsvinne, men med riktig tilrettelegging og opplæring trenger ikke konsekvensene bli så alt for store. Det tilsvarer rundt en- to elever i hver skoleklasse.

- Det jobbes svært bra de fleste steder, men samtidig vet vi at det er store forskjeller på innhold og kvalitet i tilbudet til de yngste, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet Elisabet Dahle (SV). Hun vil ikke bidra til at foreldre til barn i barnehagealder skal uroe seg.

Spesialpedagog Guro Bergseth.

- Vanskene identifiseres ofte ikke før barna har gått flere år på skolen, og da er de gjerne allerede stemplet som tapere, og mange av dem klarer ikke å ta igjen forspranget jevnaldrende med normal språkutvikling har fått. De blir stående igjen uten kompetanse når de er ferdig med skolen, sier Guro Bergseth.

Uten verdig liv

Forskning viser at barn i alderen fra 18 måneder til seks år med normal språkutvikling, lærer ni nye ord daglig. Barn med spesifikke språkvansker lærer i beste fall ni nye ord på seks måneder, sier Bergseth.

 Språkvansker kategoriseres ifølge Statped (Spesialpedagogisk støtte) slik:

  • Problemer med å forstå og oppfatte tale.
  • Problemer med å uttrykke seg.
  • Uttalevansker
  • Pragmatiske vansker, det vil si bruken  av språket.

- For disse barna kan det å bli oppdaget når de er to år og få rett oppfølging, være forskjellen på et verdig liv eller ikke. Kan de hjelpes til et større ordforråd, stiller de med et helt annet utgangspunkt i første klasse. I dag har mange tapt fra første time. Mens de forsøker å forstå første setning, raser læreren 50 setninger videre. De er sjanseløse.

Forskjeller

Mandag skrev Aftenposten om en studie som har vakt stor oppsikt både i Norge og i USA. Den viser at de «flinkeste» fireåringene i en barnehage forstår tre ganger så mange ord som de «svakeste.» Ulikhetene som ble etablert i førskolealder vedvarte da de samme barna ble testet tre år senere. En av forskerne bak studien, professor Monica Melby-Lervåg sier ordforråd og begrepsforståelse er avgjørende for hvordan barnet presterer i de fleste teoretiske skolefag.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo