Spørsmål og svar

Hver uke svarer Annlaug Madland på medlemmenes spørsmål

 

 

Annlaug Madland er førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring fra arbeid i barnehage og med å utdanne førskolelærere

0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

tirsdag
sep132011

Vil språkteste barnehage-ansatte

 

Snakker man ikke godt nok norsk, bør man heller ikke jobbe i barnehager med mange tospråklige barn, mener Venstre.

Skal snakke norsk

– Barnehagen er en fantastisk arena for å lære norsk. Venstre vil ha flere tospråklige ansatte, men da må de kunne norsk godt nok, mener Ulla Nordgarden (V).

Drammen kommune tilbyr gratis kjernetid i barnehagen for tre-, fire- og femåringer. Det innebærer at alle barn i utvalgte områder får 20 timer gratis barnehage i uka.

Gratis kjernetid er ett av tiltakene som skal sørge for at minoritetsbarn lærer å snakke norsk før de begynner på skolen. Det er særlig i disse barnehagene de ansatte må ha gode norskkunnskaper, mener Venstre.

 

tirsdag
sep062011

Krangling om barneoppdragelsen

Det er særlig to områder det krangles om: grensesetting og sikkerhet. Sier psykolog Marianne Sand.

Respekt for hverandre

Det er viktig at dere som foreldre gjør hyggelige ting sammen, snakker sammen og tar vare på parforholdet. Det er mye lettere å godta hverandres ulike meninger dersom man i utgangspunktet har det fint sammen - og bevarer tilliten til hverandre, både som partnere og foreldre.
Sier sosionom Gunvor Ek.

 

Greit å være uenig

Jeg har møtt mange foreldre som har ment at det er viktig å være enige om oppdragelsen, men jeg har til gode å møte noen som er enige i praksis. Det beste vi kan være enige om når det kommer til barneoppdragelse, er å være enige om å være uenige. Sier familieterapaut Jesper Juul til Dagbladet .no

 

Barnet blir ikke forvirret dersom foreldrene er uenige. Det er fint med en felles overordnet filosofi, men akkurat like fint er det at barn opplever at relasjonen til forskjellige voksne er forskjellig. Ikke bare til mamma og pappa, men også til besteforeldre, barnehageansatte og så videre. Det styrker helt enkelt det vi for tiden kaller barnas sosiale kompetanse. Barn utnytter heller ikke situasjonen dersom foreldrene er uenige. De er ikke strateger, de er mennesker. Dersom du spør en kollega om å ta en kaffe og kollegaen sier nei, spør du gjerne en annen kollega. Det er helt naturlig.

 

Jeg må si at det de fleste foreldre tenker på som oppdragelse, det oppdrar i virkeligheten veldig lite. Barn oppdras ikke av faste regler, men av foreldrenes måte å være sammen med hverandre, med barna og med andre mennesker på.

torsdag
sep012011

Tidlig barnehagestart skader ikke

Kilde: NRK

I alt 13.000 barn er med i undersøkelsen fra Folkehelseinstituttet (FHI). Forskerne mener barna stort sett står like godt rustet, både når det gjelder språk og trygghet, enten de brukte sine første 18 levemåneder hjemme, eller ble passet av andre, skriver Aftenposten.

- Vi har ikke holdepunkter for å si at det er skadelig for barn flest å begynne i barnehagen ved 12 måneders alder, sier forsker og spesialist i klinisk psykologi, Synnøve Schjølberg til NRK.
- Vi har heller ikke holdepunkter for at barn som har vært hjemme fram til 18 måneder, er bedre rustet enn barn som passes av andre, fortsetter hun.
Temaene i undersøkelsen var blant annet språk, angst og trygghet. Foreldrene til de fem år gamle barna som deltok i undersøkelsen, ble bedt om å krysse av på et skjema for hvordan barna fungerte språklig og sosialt.
fredag
aug262011

Ledere i barnehage mest slitne

Ingen andre ledergrupper føler seg så nedlesset i arbeid som rektorer og barnehagestyrere, viser en kartlegging av norske ledere.

Antall intervjuede i YS-studien er ikke mange nok til å generalisere resultatene, men tendensen sammenfaller med flere andre studier av skole- og barnehageledere, ifølge Norsk Skolelederforbund og Utdanningsforbundet.

Leder i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand, sier en undersøkelse de har foretatt tidligere i år viser at ledere i skole og barnehage sliter med å få tid til den pedagogiske ledelsen.

– For mye tid går med til rapportering og byråkratisk arbeid, sier hun.

  • Barnehagene er blitt større og kravene til det pedagogiske arbeidet har økt. Barnehagestyrerne har i dag gjennomsnittlig flere barn og flere ansatte å forholde seg til og langt flere oppgaver med rapportering og faglig oppfølging av barn og ansatte enn hva de har hatt tidligere.

  • Hva gjør dette med kvaliteten i barnehagen?

torsdag
aug252011

TEMA: MATKULTUR


Endelig
har vi sendt 0-6 MAGASINET # 3 2011 til trykk. Vi er stolte og strålende fornøyde med denne utgaven.

Vi har besøkt Andreas Viestad på Geitemyra matkultursenter for barn. Vi har møtt fiskeriministeren på Fiskesprell. Vi har besøkt en barnehage som lager varmmat hver dag. Dette og mye mer kan du lese om i høstens utgave av 0-6 MAGASINET.

Er ikke din barnehage allerede abonnent på dette strålende bladet? Bli det nå!

Les mer>>



0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo